Voor een grote groep Nederlanders met een migratieachtergrond is het erfgoed van hun nieuwe thuisland nog onbekend terrein. De serie Door de ogen van… wil een bijdrage leveren om de drempel die er tussen musea en deze groeiende doelgroep bestaat te verlagen. In de serie bezoeken rolmodellen uit gemeenschappen met verschillende culturele achtergronden een van de vele Nederlandse musea. De rolmodellen worden bijvoorbeeld conservator voor één dag en mogen daarbij een toevoeging doen aan de bestaande collectie of tentoonstelling van het museum. Door hun keuze, hun kijk op de collectie en de kennismaking met hun verleden, komt de kijker meer te weten over deze rolmodellen. Kijkers met verschillende achtergronden kunnen zich hierin herkennen of juist kennis maken met (een andere kijk op) het cultureel erfgoed in Nederland.

Inclusie & diversiteit binnen het museale aanbod

‘Met de serie Door de ogen van… willen we voor een meer inclusieve blik zorgen op het Nederlands erfgoed. Op die manier willen we voor Nederlanders met verschillende culturele achtergronden de drempel naar het museum verlagen’ aldus Marieke van der Donk, directeur van MuseumTV.
‘Vluchtelingen hebben vaak een bijzonder verhaal te vertellen, ook over hoe belangrijk kunst voor hen is en hoe ze tegen Nederlandse kunst aankijken. We willen museumliefhebbers en deze vluchtelingen met deze serie dichterbij elkaar brengen’ aldus Saskia Bolt van Vluchtelingenwerk Nederland.
Naast het CODA Museum Apeldoorn, Beeld en Geluid, Eye filmmuseum, Paleis Het Loo en het Van Gogh Museum, nemen verschillende andere musea deel aan de serie. Onder andere The Black Archives, Van Abbemuseum, Drents Museum en Museum voor Wereldculturen. De filmpjes zijn zichtbaar via de kanalen van MuseumTV, bij NPO 2 Extra, bij Ziggo en omroep SALTO. Bij omroep SALTO worden de volledige mini-documentaires voortdurend uitgezonden, daarnaast hebben ze op hun website ook nog een on-demand pagina waarbij alle afleveringen overzichtelijk te bekijken zijn. Hier rechts vind je een overzicht van alle afleveringen.