Door de ogen van… Stephanie Afrifa

William Kentridge –  10 Drawings for Projection

William Kentridge (Johannesburg, 1955) studeerde politicologie en African Studies. Kentridge staat bekend om zijn bijzondere animatiefilms, houtskooltekeningen en installaties opgebouwd uit film, geluid, muziek en sculpturale objecten. In 2015 schonk de kunstenaar 10 Drawings for Projection (1989-2011) aan het Eye filmmuseum. Deze tien korte animatiefilms zorgden voor zijn internationale doorbraak. De films tonen de bewogen geschiedenis van Zuid-Afrika. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in Zuid-Afrika na de afschaffing van de apartheid.

Door de ogen van… Stephanie Afrifa

Stephanie is kunstkenner en curator en laat haar licht schijnen op de tentoonstelling 10 Drawings for Projection. De werken zijn educatief en maken je nieuwsgierig. De teksten gecombineerd met het beeld geven realistisch weer wat zich in Zuid-Afrika afspeelde tijdens de apartheid. Het is zwaar en intens maar wel de realiteit. De werken dagen de bezoeker uit om de geschiedenis in te duiken en meer te ontdekken door te gaan lezen of bekijken over het onderwerp.

In eerste instantie had Stephanie Afrifa een vijandelijke houding richting de tentoonstelling. Een witte man die kunst maakte over Zuid-Afrika. Echter bij het zien van de tentoonstelling begreep Stephanie de gedachten achter de werken. Kentridge gaat de dialoog over de situatie met zichzelf aan.

Gekozen kunstwerk

Het werk dat Stephanie Afrifa zou toevoegen aan de tentoonstelling is van David Koloane genaamd Mongrel in the City (2016). In zijn werk komt het landschap van Johannesburg naar voren. De getekende hond staat symbool voor de politieke spanningen en de indringers in Johannesburg.

Bezoek de tentoonstelling 10 Drawings for Projection van William Kentridge in het Eye Filmmuseum. Bekijk de mini-docu op onze website en ontdek wat Stephanie van de tentoonstelling vindt!

Deze video’s zijn mede mogelijk gemaakt dankzij het VSBfonds, Prins Bernhard Culuurfonds, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting en Vluchtelingenwerk Nederland.

vsb fonds, museumtv   Prins Bernhard Cultuurfonds logo MuseumTV

Gravin van Bylandt Stichting satire