Het is onze missie om een zo breed mogelijk publiek met kunst en cultuur in aanraking te brengen. MuseumTV biedt de kijker een videoplatform, waarop video’s over tentoonstellingen, collecties en musea te bekijken zijn. Wij zijn er voor zowel de liefhebbers van musea (in de volledige breedte) als ook de nieuwsgierige, geïnteresseerde nieuwkomer met wat meer drempelvrees (SCP doelgroep “geïnteresseerde niet-bezoeker”). MuseumTV neemt deze drempels weg door vooraf meer inzicht te geven.

Sinds de oprichting in 2016 is MuseumTV uitgegroeid tot hét videoplatform dat kunst, cultuur en erfgoed tot leven brengt. Inmiddels zijn er meer dan driehonderd musea aangesloten bij ons platform. De aangesloten musea zijn verspreid over heel Nederland en variëren van groot tot klein. Hierdoor bieden we een gevarieerd aanbod en zorgen we ook voor landelijke zichtbaarheid van de regionale musea. Kijkers zien de video’s via onze website, de MuseumTV-app en via KPN en VodafoneZiggo. Ook is er een selectie van de video’s zichtbaar via het Inflight Systeem van KLM. Daarbuiten bereiken we mensen via onze social media en door het aangaan van samenwerkingen met partners binnen én buiten de culturele sector.

 

Samenwerkingen

Met MuseumTV krijgen culturele instellingen en musea nieuwe mogelijkheden om digitaal bereikbaar en zichtbaar te zijn, en hun exposities onder de aandacht te krijgen van een groter publiek. Dit doen we door samen te werken met diverse media- en distributiepartners. Hierdoor wordt het bereik van één individueel museum substantieel vergroot. Musea bereiken zo een groter en deels nieuw publiek. Onze samenwerkingspartners zijn onder andere KPN, VodafoneZiggo, KLM, AT5 en CJP.

 

Kennisdeling

Hoe zorg je ervoor dat je als museum nieuwe en bestaande doelgroepen een optimale ervaring biedt met jouw museum? MuseumTV heeft samen met onderzoekbureau Research to Create onderzoek gedaan naar de customer journey van het Nederlandse museumbezoek. Daarin hebben we gekeken naar belangrijke touchpoints in het keuzeproces, het daadwerkelijke bezoek en wat er gebeurt achteraf. Ook hebben we onderzocht hoe we via ons platform de drempel naar een daadwerkelijk bezoek kunnen verlagen.

Opvallend is dat veel bezoekers zich hoofdzakelijk online oriënteren en dat ook het mediagedrag is veranderd. Om je doelgroepen te blijven bereiken is het dus noodzakelijk om je kanalen hierop af te stemmen. Onderstaande infographic laat de belangrijkste bevindingen van ons onderzoek zien. Heb je interesse in de whitepaper? Neem dan contact met ons op via [email protected].

 

Door de jaren heen heeft MuseumTV door ervaring en onderzoek veel kennis opgedaan op het gebied van online marketing. Musea die op ons platform verschijnen plukken hier de vruchten van, omdat MuseumTV haar kanalen weet in te zetten om een zo’n groot mogelijk bereik te creëren. Hiermee groeit de naamsbekendheid van deelnemende musea. Daarnaast helpt MuseumTV musea waar het mee samenwerkt ook door het aanbieden van workshops. In deze workshops leert het museumpersoneel hoe het zich online kan profileren. Dit wordt onder andere gedaan door samen een duurzame online strategie op te zetten. Inmiddels hebben we op deze manier al zestig musea ondersteund.

 

Van productie tot distributie

Alle content wordt gemaakt onder een redactionele formule door experts, professionele producenten en conservatoren van de deelnemende musea. Zowel de productie als de distributie van de video’s worden in goed overleg afgestemd. Samen met de regisseur en het deelnemende musea bepalen we wat de verhaallijn (het script) van de video wordt en welke onderwerpen we uit de tentoonstelling of collectie uitlichten. Na de draaidag volgt er een eerste versie en een feedbackronde. Daaruit volgt de definitieve versie.

Als de definitieve versie gereed is, overleggen we hoe we de video’s gezamenlijk gaan verspreiden. MuseumTV verspreidt de video’s via de volgende kanalen: website, app, nieuwsbrief, sociale media, Google ads, evt. pers en partners. MuseumTV bereikt 21,9 miljoen mensen per jaar. Via NPO2 Extra, Ziggo, KPN en het Algemeen Dagblad hebben wij een bereik van 7,4 miljoen per jaar. Wij rapporteren ons bereik via ClipIt en desgewenst kunnen we ook op maat rapportages maken.

 

Doelgroepsegmentatie en concepten

Het Nederlandse publiek is net zo divers als het aanbod Nederlandse musea. MuseumTV erkent dit en bedenkt vanuit doelgroepsegmentatie verschillende concepten die aansluiten op deze verscheidenheid. Zo proberen we zowel de museumliefhebbers te bereiken als de mensen die nog niet weten wat voor moois musea te bieden hebben. Zo is MuseumTV in 2018 een samenwerking gestart met CJP om mbo-studenten kennis te laten maken met het museale aanbod in Nederland. Deze wens resulteerde in het format Bingo Battle. Met hulp van het Mondriaan Fonds, is Bingo Battle in het leven geroepen om jongeren te laten zien dat musea helemaal niet zo ver van hen af staan als ze misschien denken. Het succes van de samenwerking met CJP kreeg in 2021 een vervolg in de vorm van een podcast. In de reeks Je Eerste Keer vertellen bekende Nederlanders op een laagdrempelige manier over hun eerst keer in een museum. In de afleveringen trekken de gasten onder leiding van presentator Samuel van den Broek het museumbezoek naar de belevingswereld van jongeren. Daarnaast is er in 2019 een nieuw project gemaakt, genaamd Door De Ogen Van. Het programma richt zich zowel op bewustwording bij de deelnemende musea en het bredere publiek over de (re)presentatie van diverse culturen in de museale collecties. als op bewustwording bij Nederlanders met een migratieachtergrond over de Collectie Nederland. In 2021 lanceerde MuseumTV het concept What’s New, dat inspeelt op de groeiende vraag naar een snelle informatievoorziening over actuele tentoonstellingen. Hierin presenteren musea in een korte video van twee à drie minuten een nieuwe tentoonstelling, collectieaanwinst of evenement.

Met onze online kanalen weten we deze producties vervolgens onder een breed publiek te verspreiden. Hieronder zie je verschillende demografische gegevens van onze drie grootste online kanalen, te weten Facebook, Instagram en onze nieuwsbrief. Waar we met onze nieuwsbrief het overwegend oudere publiek bedienen, weten we met Instagram en Facebook de jongere generatie te bereiken.

 

doelgroep demografie museumtv

Wat kan MuseumTV voor jouw museum betekenen?

Alle musea zijn welkom op ons platform: van groot tot klein, van kunstmuseum tot streekmuseum. Dankzij subsidies van fondsen en overheden kunnen we ook de kleine musea laten deelnemen aan ons platform. We weten dat elk museum andere behoeftes heeft en de focus legt  op andere doelgroepen. Daarom gaan we graag met jou in gesprek over wat MuseumTV voor jouw museum kan betekenen. Wil je hierover meer informatie ontvangen?  Of wil je onze tarievenkaart ontvangen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via [email protected].

 

Blijf op de hoogte

Elke maand versturen wij een nieuwsbrief aan geïnteresseerde musea en partners. Wil je ook op de hoogte blijven van onze activiteiten? Meld je dan via deze link aan voor onze partnernieuwsbrief.

Het is de missie van MuseumTV om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Dit doen wij op ons gezamenlijke video on demand-platform voor de Nederlandse musea. Via onze partners brengen wij het platform actief onder de aandacht van het Nederlandse publiek. MuseumTV is onderdeel van Museumtijdschrift.

expand_less

buy windows 11 pro test ediyorum