In de vorm van een 25-minuten durende documentaire laten de makers van MuseumTV zien dat Nederlanders door de eeuwen heen erg inventief zijn geweest bij het maken van verdienmodellen. Deze manier van leven leidde tot zowel geografische als demografische veranderingen in het Amsterdamse landschap en is nu hier terug te zien op MuseumTV.

De documentaire is een cultuurhistorische representatie van het Amsterdamse landschap. Een landschap wat betrekking heeft tot de regio rondom Amsterdam en 32 Noord-Hollandse gemeentes. Van de kleine nederzetting in de 11e eeuw tot de opkomende metropool, Amsterdam is veranderd door het verdienmodel van de mens. De leidraad van het verhaal is gebaseerd op het narratief van dr. Marinke Steenhuis, Narratief voor het Landschap. Ga mee op reis door de tijd in de omgeving van Amsterdam en laat je meevoeren door de creatieve manieren waarop Nederlanders hun verdienmodellen baseerden. Niet alleen mens, maar ook natuur veranderde door keuzes van de mens. Deze veranderingen zijn alleen maar duidelijker geworden door de eeuwen heen. Dankzij deze documentaire zal je anders gaan kijken naar het Amsterdamse landschap en de geschiedenis daaromheen.

De documentaire met Nederlandse ondertiteling:

De films zijn mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Holland en de Metropoolregio Amsterdam