Door de ogen van… Vincent Bijlo

Stel je eens voor: je bent slechtziend of misschien wel blind. Hoe zou je dagelijkse bezigheden voor elkaar krijgen, wanneer je niet eens kan zien wat je precies doet? Hoe zou je naar je favoriete film kijken óf je favoriete museum bezoeken? Want hoe ervaar je kunst eigenlijk wanneer je niet of slecht kan zien? Vraagstukken die ter sprake komen in deze editie van Door de ogen van… .

Ervaar hoe de bekende Nederlander Vincent Bijlo het Van Abbemuseum beleeft in deze aflevering van Door de ogen van… . Onder begeleiding van projectleider voor inclusie en bemiddeling, Marleen Hartjes, leren we op een totaal andere manier naar kunst te kijken.

Een multisensory museum

In het Van Abbemuseum zijn de eerder genoemde vraagstukken al eens eerder aanbod gekomen. Sinds 2016 begon het museum namelijk met het onderzoeken en herdefiniëren van een museumruimte. Dit werd gedaan vanuit een multi sensorisch en inclusief perspectief. Samen met architecten Peter-Willem Vermeersch en Tomas Dirrix, de KU Leuven en in co-design met ervaringsdeskundigen met een visuele, auditieve of mobiele berperking werd er geprobeerd om een museumruimte in te richten waarbij de bezoeker ook zijn andere zintuigen moet gebruiken. De ervaring van het kunstwerk werd aangevuld met bijdragen van blinde ontwerper Simon Dogger, geurexpert Caro Verbeek en Iscent.

Een multisensory museumruimte: een ontzettend belangrijke stap voor de ontwikkeling van een inclusief museum. Dit allemaal om een museumbezoek ook toegankelijk te maken voor bezoekers met een visuele, auditieve, mobiele of mentale beperking.

Vincent Bijlo

Een unieke ervaring, ook voor de bekende Nederlander Vincent Bijlo. Deze Nederlandse cabaretier, schrijver en columnist is namelijk al vanaf zijn geboorte blind. Tijdens de rondleiding in het Van Abbemuseum krijgt Bijlo de kans om dichterbij de kunstwerken te komen. Door middel van voelreplica’s, voelmaterialen, belichaming, geur, smaak, muziek, literatuur en poëzie duikt Bijlo met al zijn zintuigen de wereld van de kunst in.

Aanschouw hoe Vincent Bijlo bijna al zijn zintuigen gebruikt om verschillende kunstwerken te ervaren. Leer in deze aflevering van Door de ogen van… Vincent Bijlo hoe we kunst ook zonder ons zicht kunnen bewonderen.

Meer zien van het Van Abbemuseum? Bezoek dan hier de website.

Door de ogen van... Vincent Bijlo

Van Abbemuseum