Door de ogen van… Stephanie Afrifa

Deze tentoonstelling was tot en met 2 februari 2020 te bewonderen in het Bonnefantenmuseum.

Figuren die half mens, half dier zijn omringen de bezoeker. De een met wel zes ogen en oren, terwijl de ander weer een enorme penis heeft als neus. Een man zonder benen en armen, maar wel met een gigantische zwangere buik, hangt aan de muur, terwijl je ogen niet veel later vallen op een vrouw met drie hoofden. Het lijkt allemaal wel uit een droomwereld te komen. Deze bizarre taferelen worden echter werkelijkheid in de overzichtstentoonstelling Bumped Body van Paloma Varga Weisz in het Bonnefantenmuseum. Want hoe reageren wij als toeschouwers eigenlijk op deze surrealistische beelden? Een vraag die wordt beantwoord in deze editie van Door de ogen van.

Waan je samen met Stephanie Afrifa in dit Alice in Wonderland-universum en laat je verrassen door de bijzondere opstellingen. Als art consultant, curator en kunstblogger bekijkt Stephanie de bijzondere houtsnijwerken in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

Bumped Body

Tijdens de tentoonstelling Bumped Body maakt Nederland voor het eerst kennis met de Düsseldorfse kunstenares. Paloma Varga Weisz is misschien grotendeels onbekend in Nederland, maar in het buitenland heeft haar naam al enige bekendheid. Dit heeft ze te danken aan haar bijzondere houtsnijwerken. Hierbij maakt ze namelijk gebruik van middeleeuwse technieken, waarvoor ze je jarenlang heeft geoefend op een ambachtelijke opleiding in het zuiden van Duitsland. Met haar werken omarmt Paloma de kunstgeschiedenis.

Houtsnijwerken, keramiek, tekeningen, aquarel, film en geluidswerk. Wie denkt dat haar werken een ode zijn aan de kunstgeschiedenis heeft het echter mis. De actualiteit staat namelijk centraal in haar werken. In plaats daarvan gebruikt ze haar kunstwerken als symbolen die zijn gebaseerd op haar persoonlijke leven en ervaringen in een gezin. Haar werken roepen vragen op over identiteit en feminisme. Hoe het vrouwenlichaam als object wordt gezien tot de historische stereotyperingen. Paloma vermijd absoluut geen ongemakkelijke onderwerpen.

Een heftige expositie

Poppen die aan een soort van Jezus kruis hangen. Wanneer Stephanie de overzichtstentoonstelling nog maar net binnen wandelt, raakt het haar al meteen. Het kunstwerk roept onmiddellijk verschillende emoties bij haar op die Stephanie maar moeilijk kan bevatten. Een expositie die haar juist als vrouw, en waarschijnlijk ook nog wel meer vrouwen, in deze maatschappij aanspreekt.

Promo | Door de ogen van... Stephanie Afrifa

Door de ogen van... Stephanie Afrifa

Bonnefantenmuseum
Avenue Céramique 250