Door de ogen van… familie Stanojevic

In deze ‘Door de ogen van…’ mini-docu ontdek je samen met familie Stanojevic het Wereldmuseum in Rotterdam.

Wereldmuseum

Het Wereldmuseum in Rotterdam wil mensen inspireren een open blik op de wereld te ontwikkelen. Op dit moment is het museum hard aan het verbouwen. In 2020 zal deze verbouwing afgerond zijn en kun je als bezoeker kennis maken met een indrukwekkende Rotterdamse collectie. Voor kinderen (en ouders) is er op dit moment al wel de ‘Superstraat’ te bezoeken.

Familie Stanojevic

Mirjam (30) en Nikola (33) hebben samen een zoontje van vier, genaamd Christoph. Mirjam is geboren en getogen in Rotterdam. Haar ouders komen uit Eritrea. Nikola komt uit Servië en woont vanaf zijn vijfde in Nederland.

Als kinderen gingen Mirjam en Nikola niet bijzonder vaak naar musea en/of tentoonstellingen. Naarmate Mirjam ouder werd begon ze het steeds leuker te vinden om musea te bezoeken. Hiermee heeft ze Nikola ook geïnspireerd. Samen willen ze hun zoontje meegeven dat het belangrijk is om musea te bezoeken en over verschillende culturen te leren.

Wanneer Mirjam en Nikola hun zoontje mee willen nemen naar een tentoonstelling kijken ze altijd of de tentoonstelling kindvriendelijk, cultuurrijk en inclusief is. Dit vinden ze belangrijk, omdat hun zoontje zichzelf in een tentoonstelling moet kunnen herkennen.

Superstraat

Het thema van de tentoonstelling Superstraat – burendag – spreekt Nikola enorm aan. In Servië is het heel gewoon om je buren goed te kennen en mensen zijn er erg gastvrij. Hier in Nederland ervaart Nikola dat wat minder. In Nederland is het vaak meer ‘ieder voor zich’.

In Superstraat vind je verschillende tentoonstellingsruimtes. Denk bijvoorbeeld aan een eetkamer van een Syrisch gezin. Hier wordt onder andere aandacht besteed aan hoe dit gezin de oorlog heeft doorstaan. Op deze manier kunnen de ouders van Christoph hem op een laagdrempelige manier vertellen wat oorlog is.

Ook vind je er een toko, genaamd ‘Toko de Maas’. Wanneer Christoph hier doorheen loopt herkent hij dat hij normaal ook in zo’n soort toko boodschappen met zijn ouders doet.

Culturen

De tentoonstelling Superstraat helpt Mirjam en Nikola hun zoontje te leren over hun buren en de mensen met wie ze in deze maatschappij samenleven. Hierdoor zal hij volgens zijn ouders een ruimdenkend mens worden. De wereld heeft ontzettend veel culturen. Nikola vertelt dat het uiteindelijk allemaal om liefde gaat. Als je andermans cultuur beter begrijpt kun je ook makkelijker lief voor anderen zijn, en wanneer je dit doet krijg je die liefde ook weer terug.

Wat Mirjam het leukst aan Superstraat vindt, is dat ze er haar eigen cultuur in herkent. De Eritrese en Ethiopische cultuur komen allebei aan bod. Op deze manier kan ze haar cultuur, en dus ook de cultuur van haar zoon, aan hem laten zien. En als je die achtergrond niet hebt, kun je er alleen maar van leren.

Superstraat is Rotterdam, maar dan in het klein.

Promo | Door de ogen van... de familie Stanojevic

Door de ogen van... de familie Stanojevic

Wereldmuseum

Studenten€10.00