Op 10 juni (Tweede Pinksterdag) vindt de 12e editie van de Dag van het Kasteel plaats! Tijdens deze dag openen tientallen kastelen en buitenplaatsen hun deuren openen voor het publiek!

MuseumTV heeft een top 7 van bijzondere kastelen samengesteld. Waar je in het ene kasteel een reis in de tijd maakt door de bijzondere stijlkamers, kun je in het andere kasteel moderne en hedendaagse kunst bewonderen. Bekijk de top 7 hieronder, zie de video’s en doe inspiratie op voor een bezoek!

1. Kasteel de Haar | Utrecht

Kasteel de Haar is gebouwd in de loop van de 13e eeuw en is één van de meest luxe kastelen in Nederland. De luxe uitstraling is ook terug te zien in het Engelse landschapspark en de Franse stijltuinen. Laat je betoveren door de bijzondere geometrische tuinen, hertjes in het hertenkamp en fraaie vijvers. Tijdens Pinksteren is de tentoonstelling Bon Voyage! te zien waar je wordt meegenomen in het luxueuze reisverleden van baron Etienne van Zuylen en barones Barones Hélène de Rothschild.

2. Huis Doorn | Doorn

De bekendste bewoner van Huis Doorn is waarschijnlijk Wilhelm II. De Duitse keizer kocht het huis in 1919 nadat hij vluchtte uit Duitsland. Het park was één van de redenen van de aankoop: het bood privacy en was een plek om actief bezig te zijn. Bovendien kun je dankzij zijn liefde voor tuinieren in de zomer ronddwalen door de prachtige rozentuin. Tijdens de Dag van het Kasteel kun je een exclusieve rondleiding volgen in het gerestaureerde Poortgebouw, is er een boekenverkoop en kun je meedoen met de kinderspeurtocht ‘Het geheim van de keizer’.

3. Menkemaborg | Uithuizen

Het Groningse Menkemaborg kent verschillende bijzondere tuinen tussen de twee grachten. De tuin ten westen is gereconstrueerd naar het tuinplan uit 1705 en heeft een symmetrische indeling met 18e-eeuwse bloemen en planten. Naast de borg ligt een doolhof met in het midden een oude plataan. Neem ook zeker een kijkje in de bijzondere zonnewijzertuin, rozentunnel en fruit- en keukenhof. Maak op 10 juni tussen 13:00 en 17:00 kennis met de ‘bewoners’ en beleef samen met hen de achttiende eeuw!

4. Kasteel Ruurlo | Ruurlo

In het Gelderse Ruurlo staat één van de mooiste kastelen van de Achterhoek: Kasteel Ruurlo. Het kasteel is volledig gewijd aan de Nederlandse kunstschilder Carel Willink. Struin over de paden van de Engelse landschapstuin, langs de statige grachten, heuvels en prachtige rododendron-groepen. Bekijk het kasteel van alle kanten; een bezoek aan Kasteel Ruurlo verveelt nooit! Op de Dag van het Kasteel worden rondleidingen verzorgt door de “koning van Corsica”: Theodor von Neuhoff (1694-1756). Kom meer te weten over zijn bewogen leven als militair die zich inzette voor het bevrijden van tot slaaf gemaakten en de emancipatie van joodse mensen.

5. Kasteel Huis Bergh | ’s Heerenberg

Het middeleeuwse Kasteel Huis Bergh is omgeven door een gracht en half omsloten door een oude vestingwal. De tuin van Kasteel Huis Bergh is de oudste kasteeltuin van Nederland. De tuin blijkt door de eeuwen heen nauwelijks veranderd: de tuin moest een fijne plaats zijn om tijd door te brengen, vandaar de fonteinen, tuinbeelden en mooie bloemen.

6. Slot Zuylen | Oud-Zuilen

Slot Zuylen is één van de oudste kastelen aan de Vecht. De tuin van Slot Zuylen – de plek waar Belle van Zuylen zo graag verbleef – kent een lange geschiedenis. Verrassend veel elementen uit diverse stijlperioden vinden hun plek op het kasteelterrein. Het is een plek waar geschiedenis en heden samenkomen. Een wandeling door de kasteeltuin is een ware reis door de tijd. Voor de Dag van het Kasteel opent het museum in het Pinksterweekend de kasten in het kasteel: een uniek kijkje in de collectie!

7. Kasteel Amerongen | Amerongen

Niet alleen het kasteel, maar ook de kasteeltuin kent een rijke geschiedenis. Doordat het kasteel door de eeuwen heen veelvuldig van eigenaar is gewisseld, bestaan zowel het kasteel als de tuin uit verschillende onderdelen. De tuin bestaat onder andere uit een bloementuin, moestuin, boomgaard en een heus bospark. Op 10 juni organiseert Kasteel Amerongen allerlei activiteiten voor jong en oud. Zo kun je cupcakes versieren in het kinderhuisje, kun je in de tent genieten van een Cream Tea en zijn in de Oranjerie de hele dag door allerlei muziekstukken te beluisteren!