The Glasgow Boys

Heb je een tentoonstelling gemist omdat je niet onder de verjaardag van je tante uit kon komen? Of wil je simpelweg een tentoonstelling nóg eens zien? Met Tentoonstelling Gemist (her)beleef je jouw favoriete tentoonstellingen eindeloos. Kijk bijvoorbeeld naar de tentoonstelling Glasgow Boys (2015) in het Drents Museum.

De Glasgow Boys in het Drents Museum

Tussen 1880 en 1900 beleefde de kunstenaarsgroep de Glasgow Boys hun bloeiperiode. Deze Schotse impressionisten begonnen als enfants terribles, maar groeiden uit tot gevierde kunstenaars. Ze schilderden veelal buiten, op het Schotse platteland, maar waaierden ook uit over de rest van de wereld. In het Drents museum in Assen waren de werken van de tien bekendste Boys te bewonderen in context van de tijd en hun inspiratiebronnen.

Een unicum buiten Groot-Britannië

Kunstenaars die aanbod kwamen zijn: James Guthrie, Edward Walton, Joseph Crawhall, James Paterson, John Lavery, William York Macgregor, George Henry, Edward Hornel, Arthur Melville en ook William Kennedy. Het museum liet meer dan tachtig schilderijen en veertig werken zien van de beroemde Britse kunstenaarsgroep. Voor het eerst in honderd jaar was er een overzicht van dit Schotse impressionisme buiten Groot-Britannië te zien.

Alle actuele informatie over het Drents Museum vind je op de website van het museum.

In het kort | De boy die eerst een girl was

Tentoonstelling Gemist | The Glasgow Boys

Drents Museum