Bakermat van de Beschaving

Disclaimer: De tentoonstelling ‘Bakermat van de Beschaving’ is niet meer te bezichtigen in het museum.

Geschiedenis van Iran

De nieuwe tentoonstelling Iran – Bakermat van de beschaving neemt je mee op reis langs meer dan 12.000 jaar geschiedenis. Iran was ooit één van de grootste beschavingen op de wereld. Sterker nog, het was één van de eerste beschavingen op de wereld. Door de geografische ligging en het klimaat viel het binnen het gebied dat rond 10.000 BCE landbouw ontwikkelde: de vruchtbare halve maan. Door de komst van landbouw groeide hier snel een beschaving uit.

Later, tijdens de hoogtijdagen van de Grieken, ontstond in Iran een machtig tegengeluid. Verschillende volkeren werden verenigd onder het Perzische rijk. De Perzen en Grieken waren vaak met elkaar in conflict. Onder sterke leiders als Darius I, Cyrus de Grote en Xerxes I boekten de Perzen grote overwinningen. Het Perzische rijk reikte op het hoogtepunt van Griekse en Egyptische territoriën in het Westen tot aan India in het Oosten. Tijdens deze perioden bouwden de Perzen prachtige steden, zoals Persepolis en Pasargadae. In Iran – Bakermat van de beschaving zijn veel opgegraven objecten uit deze steden te vinden, door de samenwerking met het Nationaal Museum van Iran. Een voorbeeld is een prachtig reliëf waarop koning Darius I zijn grote daden heeft laten ingraveren.

Na de Perzen kwamen een hoop andere volkeren aan de macht in Iran. Alexander de Grote, namens de Grieken, versloeg Darius III en lijfde het Perzische rijk in. Hierna volgden onder andere de Seleuciden, Parthen en Sassaniden. De laatste twee vormden lange tijd een groot gevaar voor het sterke Romeinse rijk. De Romeinen kunnen hierdoor nooit het Iraanse grondgebied veroveren.

Rijkdom

Doordat de volkeren die in Iran leefden zo succesvol waren, zijn er veel schatten gevonden in opgravingen. Het topstuk uit de collectie van Iran – Bakermat van de beschaving is een massief gouden beker van twee kilo. Deze beker stamt uit de Perzische periode, en was ook voor die tijd al bijzonder. Bekers zoals deze (ook wel rhytons genoemd) werden vaak heel mooi afgewerkt met symbolische figuren. Zo ook deze rhyton, die de Perzische cultuur uitstraalt.

Promo | Bakermat van de Beschaving

Tentoonstelling Gemist | Bakermat van de Beschaving