Duitse Expressionisten

Heb je een tentoonstelling gemist omdat je niet onder de verjaardag van je tante uit kon komen? Of wil je simpelweg een tentoonstelling nóg eens zien? Met Tentoonstelling Gemist (her)beleef je jouw favoriete tentoonstellingen eindeloos. Kijk bijvoorbeeld naar de tentoonstelling Duitse Expressionisten (2019) in Museum Singer Laren.

Van 16 april tot en met 25 augustus 2019 stond Singer Laren in het teken van de Duitse expressionisten. Het museum toont een overzicht van Duitse expressionistische kunst met werken uit Museum Ostwall in Dortmund. Een tentoonstelling met werken van kunstenaars die ruim een eeuw geleden provoceerden tegen de censuur en streden voor individualiteit en vrijheid van meningsuiting.

Expressionisme

Zoals de naam van de kunststroming al verraad, staat binnen het expressionisme de innerlijke expressie van de kunstenaar centraal. Ze verbeeldden niet wat ze zagen, maar wat ze voelden. Het expressionisme ontstond vlak voor de Eerste Wereldoorlog en was een reactie op de toen heersende gedachte dat industriële en wetenschappelijke vooruitgang het streven was. Als tegenreactie kwam de drang om de creativiteit de vrije loop te laten gaan met de gedachte dat de wereld compleet maakbaar is. Een wereld waarbij de mens centraal staat in plaats van de industrie en wetenschap. Twee kunstenaarsverenigingen stonden centraal bij het ontstaan van het Duits expressionisme: Die Brücke en Der Blaue Reiter.

Duitse Expressionisten

De tentoonstelling Duitse Expressionisten in Singer Laren geeft een overzicht van Duitse expressionistische kunst van leden uit Die Brücke (met werk van o.a. Ernst-Ludwig Kirchner, Emil Nolde, Karl Schmidt-Rottluff en Erich Heckel) en Der Blaue Reiter (o.a. Wassily Kandinsky, Franz Marc, August Macke en Alexej von Jawlensky), hun voorgangers en tijdgenoten. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan één van de belangrijkste Duitse kunstenaars van de twintigste eeuw: Max Beckmann. Beckmann is een van de belangrijkste en meest spraakmakende Duitse kunstenaars van de twintigste eeuw. De schilderijen van Beckmann werden door de nazi’s als ‘entartete Kunst’ bestempeld. Daarop vertrok hij in 1937 naar Amsterdam, waar hij tot 1947 woonde en werkte. In de tentoonstelling Duitse expressionisten zijn meesterwerken uit deze Amsterdamse periode te zien. In 1947 kreeg hij een visum voor de Verenigde Staten en vertrok hij daarnaartoe.

Bild nr 86 – Jacoba van Heemskerck

Singer Laren toont in deze tentoonstelling ook voor het eerst het recent verworven werk ‘Bild, nr. 86’ van Jacoba van Heemskerck. Een abstract expressionistisch werk die Van Heemskerck maakte in haar tijd bij de Duitse avant-garde beweging ‘Der Sturm’. Bijzonder aan dit werk is de kenmerkende abstracte stijl. Werken die zij in deze periode maakte, worden gerekend tot de belangrijkste uitingen van expressionistisch werk in Duitsland.

Alle actuele informatie over Museum Singer Laren vind je op de website van het museum.

de breuk van die brucke, museum, blog, lees meer

Tentoonstelling Gemist | Duitse Expressionisten

Museum Singer Laren

Groepen vanaf 15 personen€16.00