Weer en Wind: Avercamp tot Willink

Heb je een tentoonstelling gemist omdat je niet onder de verjaardag van je tante uit kon komen? Of wil je simpelweg een tentoonstelling nóg eens zien? Met Tentoonstelling Gemist (her)beleef je jouw favoriete tentoonstellingen eindeloos. Kijk bijvoorbeeld naar de tentoonstelling Weer en Wind: Avercamp tot Willink (2019) in Museum Singer Laren.

Weer en wind: Avercamp tot Willink

In deze tentoonstelling zijn werken van bekende kunstenaars als Hendrick Avercamp en Carel Willink te zien. De kunst die je tijdens de tentoonstellingen kunt bewonderen komen uit verschillende eeuwen en kunststromingen. Wat alle schilderijen gemeen hebben is het weer. Dit aspect wordt door elke kunstenaar op een eigen manier afgebeeld. Een van de schilderijen die je tijdens de tentoonstelling als bezoeker kunt bekijken is een schilderij van Hendrik Vroom. Het schilderij komt uit 1629 en is daarmee een van de vroegste weerschilderijen uit Nederland. Het kunstwerk beeld een woeste storm op zee af. Bepaalde elementen zien er realistisch uit, maar het is duidelijk dat er ook overdrijving in het schilderij zit. Desalniettemin een prachtig exemplaar om naar te kijken. Een ander schilderij uit de tentoonstelling is gemaakt door Cornelis Jacobsz van Culemborch en komt uit 1565. Op het schilderij wordt de met ijs overspoelde haven van Delft afgebeeld. Iets wat er onwerkelijk uit ziet, maar in de ‘kleine ijstijd’ vaker voorkwam.

Met de blik van een weerman

In de korte documentaire gaat Peter Kuipers Munneke als weerman en klimaatonderzoeker de tentoonstelling rond om vanuit zijn oogpunt te kijken naar de kunst over het weer. Hij verteld onder andere over de kleine ijstijd en zijn ervaringen met het weer in zijn geboorteprovincie Groningen.

Alle actuele informatie over Museum Singer Laren vind je op de website van het museum.

Tentoonstelling Gemist | Weer en Wind: Avercamp tot Willink

Museum Singer Laren

Groepen vanaf 15 personen€16.00
Jongeren van (13 t/m 18 jaar) / CJP€9.00