Musea mogen zoals het er nu uitziet op 5 juni openen. Gelukkig is het productieteam van MuseumTV nog altijd bezig met het maken van mini documentaires! Hier een overzicht van de top 10 video’s die zijn gemaakt tijdens de lockdown. Zo hoef je je thuis helemaal niet te vervelen.

1. Mariniersmuseum | Rotterdam

Onze meest recente video is gefilmd in het Mariniersmuseum in Rotterdam. Dit stoere museum staat in het teken van de Nederlandse krijgsmacht. Samen met museumdocent Milan T’Hooft wordt je meegenomen door dit interactieve museum.

2. Nederlands Vestingmuseum | Naarden

Wil je weten hoe verdedigingswerk Naarden-Vesting in elkaar zit? Aan de hand van deze mini documentaire kom je van alles te weten over de geschiedenis van Naarden en de bouw van de vesting.

3. Limburgs Museum | Venlo

Bij het Limburgs Museum wordt tijdens de lockdown alles behalve stilgezeten. Het museum maakt zich op voor de tentoonstelling ‘De vergeten prinsessen van Thorn’, te zien vanaf oktober. Daarnaast kun je in deze video bewonderen welke andere tentoonstellingen die te maken hebben met het verleden en heden van Limburg te zien zijn in het museum.

4. Bakkerijmuseum de Oude Bakkerij | Medemblik

Tijdens het kijken van deze mini documentaire zal het water je in de mond lopen. In Bakkerijmuseum de Oude Bakkerij wordt gedemonstreerd hoe verschillende lekkernijen worden klaargemaakt. Benieuwd naar hoe snoepjes, brood en speculaas gemaakt worden? Check het in deze video!

5. De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij | Beekbergen

Wil je zien hoe reizen met de trein in de jaren 1950 geweest moet zijn? Ga mee op een digitale reis met de stoomtrein!

6. Hollands Kaasmuseum | Alkmaar

Je eet het misschien wel iedere dag op je brood; kaas! Dit typisch Nederlandse product is erg belangrijk voor Alkmaar. In de zomermaanden vindt er in deze kaasstad iedere week een traditionele kaasmarkt plaats. Wil je weten hoe kaas wordt gemaakt en wat er allemaal bij komt kijken? Check het in deze video!

7. Cruquius Museum | Cruquius

In het Cruquius Museum wordt het verhaal verteld van de droogmaking van het Haarlemmermeer. Dit werd gedaan met behulp van gemalen. Welke technieken werden er toegepast? Waarom werd het gebied drooggelegd? Dit zie je bij het Cruquius Museum!

8. Museum van de Twintigste Eeuw | Hoorn

Krijg vast een indruk van hoe het dagelijks leven in de 20e eeuw geweest moet zijn. Voor sommigen heel herkenbaar, voor anderen verbazingwekkend. In het Museum van de Twintigste Eeuw zijn enorm veel ruimtes ingericht naar de stijl van een bepaalde periode in de vorige eeuw.

9. Museum Buurderij de Lage Hof | Overasselt

In Museum Buurderij de Lage Hof wordt het dagelijks leven op het platteland uitgelicht. Aan de hand van verschillende gebruiksvoorwerpen en machines wordt getoond hoe het leven er meer dan een eeuw geleden uitzag. Wist je bijvoorbeeld dat er iets als een ‘hondenkar’ bestond?

10. Museum Hilversum

Samen met presentatrice en fotografe Sacha de Boer en directeur Stef van Breugel wordt je meegenomen door Museum Hilversum. Ieder jaar stelt het museum publieksfavorieten tentoon van de Zilveren Camera. Zien welke inzendingen dit jaar hoog zijn geëindigd? Bekijk deze video!