De collectie van Museum Buurderij de Lage Hof

Nieuwsgierig naar het boerenerfgoed? Je bent van harte welkom in dit agrarisch museum. Gevestigd in een monumentale herenboerderij, met in de ‘Goeje’ kamer het kantoor van de Boerenleenbank, zoals dat ook in vroeger tijden hier was. De karakteristieke schuren herbergen oude machines en gereedschappen van boeren en ambachtslui. En vergeet het ‘bakhuus’ met de steenoven niet. In 2019 is daar nog een smederij bijgekomen en in 2020 is een karnhuisje afgebouwd.

Agrarisch museum De Lage Hof

Opgezet door lokale boeren, die het boerenerfgoed niet verloren wilden laten gaan, begon deze verzameling ooit met agrarische werktuigen. Later kwamen daar telkens meer huishoudelijke artikelen en ook ambachtsgereedschappen bij. Rondom deze verzameling is later een museum opgezet, omdat dit alles toch wel een mooi plekje verdiende en gezien mocht worden.

Het museum laat zien hoe het leven vroeger was, maar je kunt er zelf ook ambachten leren, zoals brood bakken, smeden en timmeren. Kinderen kunnen onder begeleiding vogelhuisjes maken of houten speelgoed.

Het agrarisch museum maakt onderdeel uit van Buurderij De Lage Hof, een multifunctioneel centrum, met onder meer een huiskamercafé en een woon-zorgcomplex. Voor de bewoners van het zorgcomplex en bezoekers die zijn opgegroeid op het platteland, zijn de objecten in het museum een feest der herkenning. Grootouders kunnen aan hun kleinkinderen de tijd laten zien waarin ze geleefd hebben.

Dankzij de mooie verhalen die het museum vertelt, worden het verleden, heden en de toekomst met elkaar verbonden.

Mini-docu

Promo

Museum Buurderij de Lage Hof

Jongeren (12 t/m 18 jaar)€3.00
Kinderen t/m 12 jaar Gratis
De openingstijden verschillen per seizoen. Kijk voor de meest actuele informatie op de website van het museum.