De collectie van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) rijdt op het traject Apeldoorn – Dieren en doet de dorpen Beekbergen, Loenen en Eerbeek aan. Ook stopt de stoomtrein op Halte Immenbergweg, speciaal voor de campinggasten van de vele bungalowparken in het Veluwse bos. Het traject loopt tussen de Veluwe en de IJsselvallei door, met een afwisselend bos en weidelandschap.

Het traject maakt deel uit van de zogenaamde ‘Koning Willem III-lijn’, welke officieel van Dieren, via Apeldoorn richting Zwolle loopt. Het gedeelte Apeldoorn – Zwolle is helaas opgebroken. De lijn van Apeldoorn naar Dieren is aangelegd in 1887 en de lengte bedraagt ongeveer 22 km. Op 28 juni 1887 werd de lijn feestelijk geopend. De lokaalspoorlijn werd druk gebruikt voor zowel passagiersvervoer als goederenvervoer (voornamelijk hout en papier ten behoeve van de lokale industrie). In 1947 eindigde het reguliere passagiersvervoer, terwijl het goederenvervoer nog doorliep tot 1984. De laatste goederentrein reed op 1 juni 1984 en werd, ironisch genoeg, getrokken door een VSM stoomlocomotief. In 1975 startte de VSM op de lijn Apeldoorn – Dieren met het museumbedrijf. Het gedeelte Apeldoorn – Apeldoorn VAM (3 km) wordt heden ten dage nog steeds gebruikt voor de afvoer van huisvuiltreinen. Sinds 2004 is de lijn officieel eigendom van de VSM.

Historische Stoomlocomotieven

De VSM beschikt over een grote hoeveelheid historische stoomlocomotieven. De meeste locomotieven zijn afkomstig uit Duitsland. Twee locomotieven komen uit Polen, één machine is afkomstig uit Oostenrijk. Naast stoomlocomotieven heeft de VSM ook vele, voornamelijk Nederlands historische diesellocomotieven, in haar bezit. Van kleine rangeerlocomotoren tot grote Nederlandse lijndiesels.

Uiteraard beschikt de VSM naast locomotieven ook over diverse rijtuigen. Variërend van de “Oostenrijkers”, bij de reizigers geliefd om hun open balkonnetjes, en de Nederlands historische rijtuigen Mat’24, ook wel “Blokkendozen” genaamd, tot de luxe rijtuigen van de voormalige Wagons-Lits of Mitropa, met hun uitgebreide keukens en luxe zitplaatsen, gebruikt bij de brunch- en dinerritten. Ook goederenwagens zijn bij de VSM aanwezig. Denk hierbij aan diverse open en gesloten goederenwagens, rongenwagens, tankwagens, zelflossers en kuilwagens.

Tijdens speciale feestdagen organiseert de VSM ook speciale ritten, denk aan speciale stoomtreindagen, maar ook halloween, Sinterklaas en kerst!

Ben je het spoor al bijster? Stap dan in en reis mee met de magische reis van de VSM.

De collectie van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij

Dagkaart volwassenen€19.50
Dagkaart kinderen 4 t/m 11 jaar€10.00
Kinderen t/m 3 jaar Gratis
Kijk voor de actuele openingstijden op de site van VSM.