Kindermusea zijn niet alleen leuk, maar ook leerzaam. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die zich bezighouden met kunst en cultuur creatiever zijn, betere sociale vaardigheden hebben en meer zelfvertrouwen hebben. Het kan alleen best een uitdaging zijn om de kinderen de hele dag te entertainen. Gelukkig zijn er genoeg musea die ontzettend leuk zijn voor kinderen. In Keuze van de redactie: kindvriendelijke musea sommen we tien musea op die helemaal kidsproof zijn en boordevol leuke activiteiten.
witregel

Nationaal Militair Museum | Soest 📌

Het Nationaal Militair Museum heeft maar liefst zes themaruimtes die het verhaal van de Nederlandse krijgsmacht vertellen. Maar je kan ook zelf veel doen, zo is een F16-experience en kan je rijden in mini-tanks. Kinderen maken doormiddel van een mooie collectie en kinderactiviteiten kennis met nationale defensiegeschiedenis. Ga voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande activiteiten naar de website van het museum.

Archeon Museumpark | Alphen aan den Rijn 📌

Wil jij weten hoe mensen leefden in een klooster? Hoe de romeinen vochten? En hoe ze in de middeleeuwen kookten? Dan is het hoog tijd voor een bezoek aan het historische themapark Archeon. Dit museumpark in Alphen aan den Rijn zit vol met leuke activiteiten. Vaar bijvoorbeeld in een echte boomstamkano, maak een kaars bij de imker of ontdek de Romeinse kruiden. Genoeg te doen! Ga voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande activiteiten naar de website van het museum.

NEMO Science Museum | Amsterdam 📌

Nemo Science Museum in Amsterdam is hét museum voor kinderen. Hier kunnen ze van alles leren over de wetenschap doormiddel van scheikundige proefjes, demonstraties en verschillende experimenten. Tijdens vakanties zijn extra veel kinderactiviteiten gepland. Het is een interactieve museum beleving voor jong en oud! Ga voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande activiteiten naar de website van het museum.

Spoorwegmuseum | Utrecht 📌

Heb je altijd al willen weten hoe het is om een machinist te zijn? Dan ben je in het Spoorwegmuseum in Utrecht op de juiste bestemming. Naast het bekijken van de grote stoomtreinen collectie kan je ook zelf aan de slag. Kinderactiviteiten in het Spoorwegmuseum zijn er genoeg, doe mee aan een speurtocht, of de machinistenproef en neem een kijkje bij de interactieve tentoonstelling Onder Hoogspanning. Ga voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande activiteiten naar de website van het museum.

Storyworld | Groningen 📌

Krijg jij jouw kind niet uit die favoriete strip of game maar wil je er even tussenuit? Bezoek dan Storyworld in Groningen. Hier leer je alles over strips, animatie en games! Het museum heeft naast een diversie collectie, veertien interactieve installaties staan om zelf aan de slag te gaan. Daarnaast is het animatiemuseum in 2022 nog uitgeroepen tot het meest kidsproof museum van de provincie van Groningen! Ga voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande activiteiten naar de website van het museum.

Wereldmuseum Leiden | Leiden 📌

Het Wereldmuseum Leiden, voormalig Volkenkunde, heeft een volle agenda voor de herfstvakantie. Verschillende kinderactiviteiten laat de allerkleinste kennismaken met verschillende wereldculturen. Bekijk samen de collectie van het museum en doe mee aan de educatieve programma’s van het Wereldmuseum. Ga voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande activiteiten naar de website van het museum.

Speelgoedmuseum Roden | Roden 📌

In het Speelgoedmuseum Roden is er uiteraard genoeg te doen voor kinderen. Er is een unieke speelgoedcollectie in het museum te zien met antieke poppen, auto’s en oude speelautomaten. Kinderen kunnen naast kijken vooral lekker gaan spelen, ze kunnen rennen en springen op de buitenspeelplaats en gebruik maken van een antieke draaimolen terwijl ouders genieten van een kopje koffie. Ga voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande activiteiten naar de website van het museum.

Natuurmuseum Fryslân | Leeuwarden 📌

In Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden ontdek je van alles over de natuur. Van de kleinste insecten tot enorme skeletten van potvissen: alles komt voorbij. Je kan daarnaast met elkaar het open atelier bezoeken en zien hoe preparateurs echte dieren opzetten. Verder kunnen kinderen op tocht met weetjes en doe-opdrachten buiten de museummuren! Ga voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande activiteiten naar de website van het museum.

Oyfo Techniekmuseum | Hengelo 📌

Het museum voor techniek en industrie heeft inmiddels een collectie met 3000 objecten, bestaande uit textiel tot telecommunicatie. Enkele topstukken zijn de Tijdmelder Tante Cor, de Triple Expansie Stoommachine en de Velourspers. Naast de stukken kunnen kinderen ook zelf dingen maken of kindercolleges bijwonen. Ga voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande activiteiten naar de website van het museum.

Kasteel Hoensbroek | Hoensbroek 📌

Het imposante Kasteel Hoensbroek, een van de grootste kastelen van Nederland, domineert al eeuwenlang de horizon in het pittoreske Hoensbroek. Kinderen kunnen in het kasteel meedoen aan verschillende activiteiten! Ontmoet ridders en kijk bij de gevechten, doe mee aan de kasteeltocht, ontdek de zolder vol kasteel verhalen en nog veel meer. Ga voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande activiteiten naar de website van het museum.