In deze lijst stelt de redactie een top 10 video’s samen, die MuseumTV ooit heeft gemaakt. Het zijn documentaires die visueel prikkelend zijn, die een uniek verhaal vertellen of die gewoon een bijzondere collectie tonen. Grote en kleine musea, het komt allemaal aan bod. Houd de lijst daarom goed in de gaten, want de redactie verandert de lijst regelmatig.

1. Van Vlissingen Art Foundation

De Vlissingen Art Foundation deelt ieder jaar een beurs uit aan een kunstenaar. De kunstenaar krijgt hierdoor de kans om te reizen, een boek uit te brengen en een eigen tentoonstelling in te richten in een museum. In 2020 is de winnaar Geertje van de Kamp. Dankzij haar kleurrijke kunst en bijzondere verhaal staat deze video op de nummer één van deze lijst.

2. Museum de Wemme

Museum De Wemme is een cultuurhistorisch streek- en handkarrenmuseum. Het museum bevindt zich in een oude boerderij in het Drentse dorp Zuidwolde. In deze video vertelt de Wemme je meer over hun bijzondere tentoonstelling Dankzij de Vrijheid. Een super interessant verhaal op een leuke manier verteld, echt het kijken waard!

3. Tegelmuseum

Het Nederlands Tegelmuseum toont de grootste en meest veelzijdige collectie Nederlandse wandtegels en tegeltableaus vanaf de late Middeleeuwen tot hedendaagse keramiek. Een unieke en historisch belangrijke verzameling van een bijzondere tak van Nederlands design. Dankzij dit filmpje kan je erachter komen hoe leuk en bijzonder de wereld van tegels is.

4. Landgoed Borg Verhildersum

Landgoed Verhildersum in Leens vertelt het verhaal van het Hogeland in de 19e eeuw en laat je de geschiedenis van noordwest Groningen beleven. Er is van alles te ontdekken, zoals het Koetshuis, de Borg, het Arbeidershuisje, de Boerderij, de Streekmarkt, de Boomgaard en de Tuinen. Maak als bezoeker kennis met de bewoners van het landgoed en ontdek hoe ze hier vroeger geleefd hebben. De compleet ingerichte woningen, bijzondere exposities en diverse activiteiten brengen het verleden tot leven. Wat deze video extra leuk maakt zijn de schattige dieren die erin voorkomen, het landgoed met de koeien zijn een prachtig om te aanschouwen.

5. Nationaal Busmuseum

Het Nationaal Bus Museum is een ode aan alle mooie bussen die ooit op de Nederlandse wegen hebben gereden. De meeste bussen uit het museum komen uit de naoorlogse tijd en werpen een blik terug in die tijd. In dit filmpje zie je allerlei oude bussen langskomen en wordt het verhaal ontzettend enthousiast verteld door een ex-buschauffeur die vrijwilliger is in het museum.

6. De Domijnen

Het museum voor hedendaagse kunst draait om ecologie, fotografie en figuratieve kunst. De Domijnen laat een unieke combinatie zien tussen hedendaagse kunst en regionale historie en archeologie.  In de video wordt gesproken over de tentoonstelling Schoonheid & Verval en UniVorm. De Domijnen wil hun uitgebreide collectie vaak samen met een hedendaagse blik tentoonstellen.

7. Het Louwman Museum

De broers Louwman zijn in de vorige eeuw begonnen met het verzamelen van automobielen. In het Louwman Museum zijn veel iconische auto’s te zien. Denk aan auto’s die afkomstig zijn uit een tijd waarin bumpers en achteruitkijkspiegels nog niet gewoon waren. Verder heeft het museum een auto uit een Bondfilm en een wagen van F1 coureurs in haar bezit. In de video kan je een aantal van deze mooie auto’s even bewonderen.

8. Museum Landgoed Fraeylemaborg

Middenin een prachtig park van 23 hectaren ligt het landgoed Fraeylemaborg.  Museum Landgoed Fraeylemaborg werd bewoond door vele families die ieder hun stempel op de locatie hebben gedrukt. Je kan een kijkje nemen in het dagelijks leven van deze families. Hun verhalen worden verteld aan de hand van het interieur van de kamers. Er wordt ook aandacht besteedt aan de ‘gewone’ mensen die er als huishouding werkzaam waren. Naast het landgoed, is het groene, ruim opgezette Slochterbos te zien in deze video.

9. De Vondst

In Limburg zijn enorm veel archeologische vondsten gedaan. Bij De Vondst wordt veel aandacht besteed aan de archeologie zelf en minder aan specifieke objecten. Middels deze video neem je een kijkje in de dagelijkse bezigheden van een archeoloog. Het stopt namelijk niet bij de opgraving van een voorwerp, maar achter de schermen moet nog veel werk verricht worden om de achtergrond van een object te kunnen ontrafelen.

10. Museum Stoomtrein Goes-Borsele

Op het museumterrein van de stoomtrein Goes-Borsele is een aantal oude treinen opgesteld. Je kunt in de museumstukken meereizen en meemaken hoe het was om met de trein te gaan in de jaren 1930. In de video wordt een voorproefje gegeven van hoe zo’n reis verloopt en hoe het interieur van treinen er lang geleden uitzag.