Geertje van de Kamp | Van Vlissingen Art Foundation

De Vlissingen Art Foundation deelt ieder jaar een beurs uit aan een kunstenaar. De kunstenaar krijgt hierdoor de kans om te reizen, een boek uit te brengen en een eigen tentoonstelling in te richten in een museum. In 2020 is de winnaar Geertje van de Kamp.

Wie is Geertje?

Geertje volgde een studie aan de Academie voor Beeldende Kunst en vormgeving in Amsterdam en is inmiddels zelfstandig kunstenaar. Na een periode van grondig experimenteren ontdekte Geertje acrylglas om als drager te fungeren voor haar werken. Hiermee liet ze traditionele ondergronden zoals canvas en paneel achter zich. Met een constructie van acrylaat creëert Geertje afstand van het werk tot de muur plus een schaduwwerking tussen de afzonderlijke schilderlagen. Deze dieptewerking wordt zichtbaar wanneer je de kunstwerken vanaf een zijaanzicht aanschouwt. Zowel de schaduwwerking als alle aanzichten vormen belangrijke onderdelen van het schilderij als object.

Muizentrappetjes en origami

Van muizentrappetjes tot origami: gevouwen papier vormt een belangrijke inspiratiebron voor de in Haarlem wonende en werkende kunstenaar Geertje van de Kamp. Opmerkelijk genoeg komt er geen papier te pas aan haar kunstwerken. Geertje werkt met stevig materiaal: ‘Ik maak schilderijen op acrylglas waarbij de focus sterk ligt op plat versus diepte, zowel in het beeld als in de constructie. Elk werk bestaat uit twee aparte lagen vóór elkaar, met ruimte ertussen waardoor ook schaduwwerking ontstaat.’

Reis door Japan

Toen een bestuurslid van de Stichting vroeg waar Geertje naar wilde afreizen als ze geselecteerd zou worden, antwoordde Geertje vrij impulsief: ‘Naar Japan, vanwege de origami.’ Japan, het land dat bekend staat om enerzijds de visuele explosie én anderzijds de aandachtige, rustgevende rituelen en origami, was de perfecte bestemming voor een inspiratie- annex ontdekkingsreis. ‘Op het eerste gezicht zijn deze twee kanten van Japan moeilijk te rijmen, maar achter zo’n ogenschijnlijke tegenstelling kun je pas je vinger krijgen als je er daadwerkelijk bent’, voegt Geertje toe.

Minimalisme: net genoeg om tóch effect te hebben

Net voor haar reis naar Japan voelde Geertje, dat het tijd was om een nieuwe stap te zetten. Aanvankelijk leek de volgende stap hoofdzakelijk betrekking te hebben op het formaat waarop Geertje werkte. Uiteindelijk waren de Japanse rituelen en de kalmte, het religieuze fundament onder de samenleving en cultuur, de voornaamste bronnen van inspiratie voor haar nieuwe werk. Voor haar de uitdaging om een schilderij te maken met zo min mogelijk informatie; nog net genoeg om tóch effect te hebben. Zo ontstond een serie werken met complexe origami en daarnaast een serie met eenvoud als thema. Opvallend aan die schilderijen is dat Geertje voor het eerst géén vouwlijn suggereert door verschillende kleurvlakken te gebruiken.

Mini-docu

Promo