Musea over hedendaagse kunst

Musea over hedendaagse kunst staan met hun collecties middenin de maatschappij van nu. In de serie VERDIEP beschouwen we iedere aflevering één specifiek onderwerp en leggen we dwarsverbanden in Nederlandse museumcollecties. In deze aflevering nemen we je graag mee op reis door het hele land om samen te ontdekken hoe hedendaagse kunst een plek heeft binnen de museummuren.

Musea met collecties anno nu

Met hun kunsthistorische kennis zijn musea uitermate gekwalificeerd om kunstcollecties te duiden en aan het publiek te presenteren. Aan het verzamelen en tentoonstellen van hedendaagse kunst ontbreekt echter een element: die van historische context. Want hoe bepaal je de kunsthistorische waarde van een werk dat vandaag de dag gemaakt wordt. Wie zijn de Frida Kahlo, Gustave Monet en Marc Chagall van onze tijd? In deze korte documentaire ontmoeten we vier musea die verzamelen en exposeren met een blik op de toekomst. We gaan langs bij het Nxt Museum en het Moco Museum in Amsterdam, De Domijnen in Sittard en het Cobra Museum in Amstelveen.

Een overzicht van andere VERDIEP aflevering vind je op ons YouTube-kanaal.

VERDIEP | Musea over hedendaagse kunst

Nxt Museum