De collectie van het Kröller-Müller Museum & Het Nationale Park De Hoge Veluwe

Een buitengewone combinatie

Van Gogh en Rodin in het bos bekijken? Dat kan alleen in het Kröller-Müller Museum. Met zijn locatie gelegen midden op Het Nationale Park De Hoge Veluwe, met 5.400 hectare aan landschappen met heide, bos en stuifzand. Een bezoek aan De Hoge Veluwe en het Kröller-Müller Museum is een ontdekkingstocht die al begint bij de ingang van het park. Lopend of op een gratis Witte Fiets kun je vrij ronddwalen in de natuur. De combinatie van kunst, natuur en architectuur zorgt voor een bijzondere ervaring. Een belevenis die alle zintuigen prikkelt. Het museum, met de tweede grootste van Gogh collectie ter wereld en topstukken van moderne kunstenaars als Monet, Seurat, Picasso en Mondriaan, is een paradijs voor ervaren kunstliefhebbers en nieuwkomers

Anton en Helene Kröller-Müller

Het museum en het park zijn de erfenissen van een bijzonder echtpaar uit de Nederlandse geschiedenis: Anton en Helene Kröller-Müller. Anton kocht vanaf 1909 in meerdere keren stukken grond. Dit is het huidige Nationale Park De Hoge Veluwe. Helene kocht tussen 1907 en 1922 bijna 11.500 kunstwerken. Één van de grootste privécollecties van de 20e eeuw. Hun droom was het samenbrengen van natuur en kunst. Nu, 100 jaar later, kunnen wij nog steeds genieten van hun erfenis aan Nederland. Een landschap dat plaats biedt aan een prachtig kunstwerk van Nederlands beroemde architect H.P Berlage: het Jachthuis Sint Hubertus en een internationaal toonaangevend museum: het Kröller-Müller.

Jachthuis Sint Hubertus

Dit jachthuis is het voormalige buitenverblijf van echtpaar Anton Kröller en Helene Kröller-Müller. Met een bouwtijd van vijf jaar tussen 1915 en 1920 behoort het tot een van de meest indrukwekkende rijksmonumenten van Nederland. Sint Hubertus zou nog tot 1935 in handen blijven van het echtpaar waarna het cadeau werd gedaan aan de staat. Het heeft dan ook heel wat beroemde gasten over de vloer gehad. Zo gebruikte voormalig minister-president Louis Beel het jaarlijks als zomerverblijf in de jaren 50. Vlak na de Tweede Wereldoorlog was er ook een Republikeinse delegatie aanwezig om te praten over de toekomst van Nederlands-Indië. Tegenwoordig is het pand toegankelijk voor het publiek in combinatie met een rondleiding voor 4 euro per volwassene en 2 euro per kind (6 tot 12 jaar).

Kijk voor meer informatie ook op de website.

De collectie van het Kröller-Müller Museum & Het Nationale Park De Hoge Veluwe

Kröller-Müller Museum