Govert Sweep in het Marinemuseum 🎙️

In de podcast Je Eerste Keer bezoeken bekende, Nederlandse makers een museum waar zij nog nooit eerder zijn geweest. Na afloop van het bezoek gaat host Sammie van den Broek met hen in gesprek. Wat doet de collectie met ze en wat hebben ze er van opgestoken? In hoeverre kan het museum ons inspireren, verrassen of misschien zelfs wel veranderen? Je Eerste Keer is een podcast van MuseumTV in samenwerking met CJP. Deze week: een bezoek aan het Marinemuseum met Govert Sweep.

Govert Sweep, voornamelijk bekend van zijn YouTube carrière, gaat op bezoek bij het Marinemuseum in Den Helder. Hij is opgevoed met diverse bezoeken aan musea samen met zijn familie. Hoewel hij het veelal zag als verplichte kost vond hij het vaak wel erg leuk. Op jonge leeftijd ontdekt Govert dan ook dat het bezoek aan een museum veel meer inhoud heeft dan alleen het urenlang bekijken van schilderijen.

Hieronder kan je diverse objecten bekijken die behandeld worden in de podcast.

Govert Sweep en zijn interesse in (militaire) geschiedenis

Govert heeft een grote interesse in (militaire) geschiedenis. Hij heeft zich echter nog niet eerder verdiept in de geschiedenis van de marine. Dit was niet per se onwelwillendheid, maar heeft meer te maken met het feit dat er meer te zien is rondom de marechaussee, bijvoorbeeld in films. Zijn bezoek aan het Marinemuseum geeft Govert dus de unieke kans om met eigen ogen te beleven hoe het werk van mariniers in zijn werk gaat.

Zo mag Govert de onderzeeboot Tonijn, welke voor het grootste gedeelte in originele staat te zien is, van binnen bekijken. Deze onderzeeboot is overigens de enige in Nederland die open is voor publiek. De boot werd zelfs gebruikt tijdens de Koude Oorlog! In de boot wordt Govert meegenomen door de verschillende ruimtes, zoals de machinekamer en keuken. Veel van de ruimtes zijn nog ingericht zoals voorheen, bijvoorbeeld met matrassen en zakken oude was.

De persoonlijke verhalen van mariniers in het Marinemuseum

Er is veel te leren in het museum, maar wat misschien wel de meeste indruk maakt, zijn de persoonlijke verhalen van mariniers in het Marinemuseum. Zo wordt er het verhaal verteld over het schip Abraham Crijnssen. In 1942 wordt de Slag om de Javazee verloren van Japan. Dit betekent dat het schip koers legt naar Australië om te vluchten naar een veilige haven. Om hier ongezien en veilig aan te komen, vermommen de bemanningsleden het schip als een tropisch eiland. Acht dagen later arriveert het schip met de bemanningsleden in Australië. Deze ontsnappingspoging wordt gezien als de meest ingenieuze in de maritieme geschiedenis. De Abraham Crijnssen maakt sinds 1997 deel uit van het Marinemuseum. Volgens Govert komt de geschiedenis echt tot leven als je over de boot heen loopt. Zelfs de emotie, sfeer en spanning zijn nog te ervaren!

Het beeld van de marine wordt in het Marinemuseum tot leven gebracht door middel van de schepen en boten die je kan bewandelen, maar ook de persoonlijke verhalen die verteld worden. Zoals Govert zelf zegt: de geschiedenis is absoluut niet saai, al helemaal niet als je een plek kan bezoeken waar de geschiedenis tot leven wordt gebracht, zoals bij dit museum.

Het Marinemuseum met Govert Sweep

Marinemuseum

Student | CJP€11.00
Kinderen (4 t/m 12 jaar)€8.00