Aiko Beemsterbroer in het Nationaal Militair Museum 🎙️

In de podcast Je Eerste Keer bezoeken bekende, Nederlandse makers een museum waar zij nog nooit eerder zijn geweest. Na afloop van het bezoek gaat host Sammie van den Broek met hen in gesprek. Wat doet de collectie met ze en wat hebben ze er van opgestoken? In hoeverre kan het museum ons inspireren, verrassen of misschien zelfs wel veranderen? Je Eerste Keer is een podcast van MuseumTV in samenwerking met CJP. Deze aflevering: een bezoek aan het Nationaal Militair Museum met Aiko Beemsterboer.

Aiko Beemsterboer, een jonge succesvolle actrice, brengt een bezoek aan het Nationaal Militair Museum in deze podcastaflevering. Ze is onder andere bekend van haar rol in Mijn Beste Vriendin Anne Frank, waar ze de rol van Anne Frank vertolkt. Aiko heeft altijd al interesse gehad in de Luchtmacht, maar heeft zich eigenlijk nooit eerder verdiept in de volledige Nederlandse Krijgsmacht. Ze wist dan ook niet dat het Nationaal Militair Museum bestond. Het is dan ook niet gek dat ze geen idee heeft wat ze moet verwachten. Aiko hoopt in ieder geval dat ze het spectaculairste gaat zien, maar gaat hier in de eerste instantie niet vanuit. Totdat ze bij het museum aankomt en overweldigt wordt door het grote gebouw met allemaal F16 vliegtuigen, voertuigen en raketten.

Hieronder kan je diverse objecten bekijken die behandeld worden in de podcast.

Voorliefde voor het onderwerp

Aiko heeft een grote voorliefde voor het onderwerp van de Nederlandse Krijgsmacht, specifiek de Luchtmacht. Ze is dan ook mega enthousiast na haar bezoek aan het Nationaal Militair Museum. Het is namelijk helemaal niet stoffig, maar juist heel interessant en overweldigend. Wel vind Aiko dat haar een bezoek een dubbel gevoel achterlaat. Aan de ene kant vind ze het onderwerp interessant en is ze onder indruk van de technologische ontwikkelingen, welke macht en kracht uitstralen, die met de Nederlandse Krijgsmacht gepaard gaan. Ze vindt ook dat je de geschiedenis voelt. Maar, ze belicht ook de andere kant: de reden dat we deze middelen nodig hebben is minder leuk.

De diversiteit van de collectie

De collectie van het Nationaal Militair Museum heeft veel diverse attributen en brengt verschillende onderwerpen onder de aandacht. Zo kan je een grote collectie aan militaire wapens zien in het museum. Aiko is voornamelijk enorm onder de indruk van enkele revolvers uit de Gouden Eeuw. Deze zijn gemaakt van ivoor en hebben een toekomstfantasie-achtige uitstraling. Haar gids vertelt haar zelfs dat deze wapens al snel voor een half miljoen verkocht worden! Ook beschikt het museum over een raket van maar liefst viertien meter lang. Hij hangt daarnaast vijf centimeter boven de grond, waardoor je de raket goed kan bekijken, maar ook de dreiging voelt.

Persoonlijke verhalen brengen het onderwerp tot leven

Ook is het mogelijk om in het museum te luisteren naar persoonlijke verhalen van mensen die deel hebben uitgemaakt van de Nederlandse Krijgsmacht. Zo hoort Aiko een verhaal van een vrouw die haar been verliest, nadat iemand zich opblaast achter haar. Doordat je veel wapens, voertuigen en tanks ziet, is het wellicht makkelijk om te vergeten dat er ook mensen achter deze attributen zitten. Aiko vindt deze persoonlijke verhalen dan ook fijn, omdat ze je gevoel koppelen aan de instrumenten.

In het museum heb je de mogelijkheid om je compleet te verdiepen in de wereld van de Nederlandse Krijgsmacht. Of je nou alleen de basis informatie wilt weten, of juist helemaal wilt opgaan in de details. Je kunt het doen bij een bezoek aan het Nationaal Militair Museum volgens Aiko!

Het Nationaal Militair Museum met Aiko Beemsterboer

Nationaal Militair Museum