De collectie van Museum Volkenkunde

Museum Volkenkunde stelt wisselende exposities tentoon. In de vaste tentoonstelling toont het museum objecten uit acht cultuurgebieden. Voorwerpen die allemaal een menselijk verhaal vertellen. Verhalen over menselijke thema’s zoals rouwen, vieren, versieren, bidden of vechten. Ze maken je nieuwsgierig naar de culturele verschillen die de wereld rijk is. Van Oceanië tot de Noordpoolgebieden, van Geisha tot de Boeddha en van Mekka tot Leiden. In Museum Volkenkunde ontdek je dat we op een aantal verschillen na, allemaal hetzelfde zijn: mens.

Collectie

Het museum focust zich op de menselijke cultuur in al haar aspecten. De collectie is dan ook verdeeld over Afrika, China, Circumpolaire gebieden, Insulair Zuidoost-Azie, Zuid- en vasteland Zuidoost-Azie, Japan en Korea, Midden- en Zuid-Amerika, Noord-Amerika, Oceanie en het Midden-Oosten, West- en Centraal Azie. Het museum is erg belangrijk voor de overheid, het vindt namelijk zijn oorsprong vanuit de overheid dat in 1837 het ’s Rijks Ethnographisch Museum opende. De collectie is hierdoor van onschatbare waarde. Al eeuwenlang wordt er aan deze collectie steeds beter gemaakt.

Kijk voor meer informatie ook op de website.

Promo | De collectie van Museum Volkenkunde

De collectie van Museum Volkenkunde

Artbite | De verencollectie

Museum Volkenkunde