De collectie van Japanmuseum SieboldHuis

De collectie van Japanmuseum SieboldHuis geeft een beeld van het Japan van vroeger én nu. De vaste collectie van het museum is verzameld door arts Philipp Franz von Siebold.

Collectie

De heer Von Siebold was een Duitse arts die in dienst van Nederland in de negentiende eeuw naar Japan vertrok om zijn beroep uit te oefenen. Daarnaast vervulde hij een opdracht van niemand minder dan Koning Willem I: het verzamelen van een Japanse, natuurhistorische collectie. In de zes jaar die Von Siebold  in Japan verbleef, verzamelde hij ruim 25 duizend verschillende objecten. Een groot deel daarvan is nu te bewonderen in het museum.

De collectie bestaat onder andere uit lakwerken, keramiek, landkaarten en kimono’s. Ook nam Von Siebold Japanse flora en fauna mee, zoals de salamander Maxima die na aankomst in Nederland jarenlang in Artis heeft geleefd. Het was niet altijd mogelijk om een object te vervoeren. Om deze objecten, zoals bruggen en gebouwen, toch aan de collectie toe te voegen liet de verzamelaar deze objecten naschilderen of nabouwen in miniatuur.

Wisseltentoonstelling

In Japanmuseum SieboldHuis vind je naast de vaste collectie uit Japan ook regelmatig tijdelijke tentoonstellingen. In deze wisseltentoonstellingen laat het museum de diversiteit zien van de Japanse cultuur. De onderwerpen lopen uiteen van prentkunst en rolschilderingen tot aan de cultuur van de Samoerai en het werk van hedendaagse kunstenaars.

Alles bij elkaar vertoont het museum de connectie tussen het oude en hedendaagse Japan.

Wil je meer informatie over het museum? Neem dan een kijkje op hun website.

De collectie van Japanmuseum SieboldHuis

Japanmuseum SieboldHuis