De collectie van Huis Doorn

Huis Doorn is uniek in vele opzichten. Zo omvat deze plek niet alleen het daadwerkelijke huis, maar ook het park en alle andere gebouwen die op het perceel staan. Daarnaast heeft Wilhelm II, de laatste Duitse keizer, Huis Doorn bewoond vanaf 1920 tot 1941. Ook kun je het huis bewonderen in de originele inrichting, zoals deze ook was in de jaren ‘30 toen Wilhelm II nog woonachtig was in het huis. In het huis wordt sinds kort ook aandacht besteed aan het personeel van de ex-keizer. Ben jij dus benieuwd naar de geschiedenis van dit huis of hoe het was om dienst van een keizer te werken? Lees dan verder of bekijk direct de korte documentaire.

De Europese hofcultuur in Huis Doorn

Huis Doorn is onderdeel van de canon van de Nederlandse geschiedenis. Je krijgt in dit huis dan ook een uniek inkijkje in de Europese hofcultuur, zoals ook te zien is in de eetkamer van Huis Doorn. Het dineren was in de tijd van de Europese hofcultuur namelijk een serieuze aangelegenheid. De heren kwamen in uniform en dames droegen japons. Op de gedekte tafel zien we onder andere porselein, kristal en luxe tafelzilver. Normaliter werd er in deze ruimte echter niet met grote gezelschappen gegeten. Veelal was de keizer met zijn echtgenote, één of twee heren en mogelijk een gezelschapsdame aanwezig in de ruimte. In de eetkamer zijn ook twee schilderijen te zien, één van Augusta, de echtgenote van de keizer en één van Wilhelm. Het bijzondere aan het portret van de keizer is dat deze gemaakt werd aan de hand van een foto, want Wilhelm II hield niet van poseren.

Schip van Staat

Een echte blikvanger die te vinden is in de eetkamer van Huis Door, is het Schip van Staat. Dit schip kreeg Wilhelm II bij zijn 25-jarig regeer jubileum aangeboden in 1913 door alle Duitse vorsten en het Keizerrijk Duitsland. In de eerste instantie ontving hij echter een model omdat het daadwerkelijke schip nog geproduceerd moest worden. De Eerste Wereldoorlog werd echter een spelbreker in de productie. Pas in het begin van de jaren ‘20 dat het Schip van Staat werd afgeleverd in Huis Doorn. Het schip was bedoeld om te pronken met de macht, kracht en pracht van het Duitse Keizerrijk.

Studeerkamer, bibliotheek en werkkamer van Wilhelm II

In de studeerkamer en bibliotheek bracht Wilhelm II elke middag door toen hij in Huis Doorn woonde. Hier werd thee gedronken en de kranten en post gelezen. Een belangrijk object in deze ruimte is het portret van Auguste Victoria met wie Wilhelm II in 1881 op 22-jarige leeftijd trouwde. Samen kregen zij overigens zeven kinderen. Direct naast de studeerkamer en bibliotheek vind je de werkkamer van Wilhelm. Wat hier voornamelijk opvalt is de zadelstoel. Deze zadelstoel werd in opdracht van Frederik II, voormalig koning van Pruisen, gemaakt. Hij beweerde namelijk dat goede beslissingen gemaakt werden op de rug van een paard. Om ook in tijden van vrede een goede beslissing te kunnen maken, besloot de vorst voor al zijn paleizen zadelstoelen te laten maken. Daarmee was volgens hem de kwaliteit van de besluitvorming gegarandeerd.

Het personeel van ex-keizer Wilhelm II

Van 1920 tot 1941 werkte het personeel in Huis Doorn in dienst van ex-keizer Wilhelm II. Je hebt in Huis Doorn dan ook de mogelijkheid om in de voetsporen van dit personeel te stappen. Zo kun je de vertrekken van de bediendes en personeelsruimtes bekijken. Ook de zolder van Huis Doorn is het bekijken waard. Deze zolder werd namelijk gebruikt als opslag maar werd heringericht tot een appartementencomplex. Hier woonde onder andere de kamerheer en kamervrouw. In de periode dat Augusta ziek was, woonde hier ook de lijfarts. In het overige deel van het appartementencomplex waren er een woonkamer, zitkamer en twee slaapvertrekken beschikbaar gesteld voor de dochter van Hermine Reuß, de partner van Wilhelm II na het overlijden van Augusta.

Huis Doorn: van Europese hofcultuur tot Nederland in de Eerste Wereldoorlog

Huis Doorn is een bijzonder huis om diverse redenen. Allereerst omdat de inrichting van het huis nog in originele staat te bezichtigen is. Daarnaast is er in Huis Doorn aandacht voor de rol die het personeel speelde. Ook vind je in het paviljoen van Huis Doorn een permanente tentoonstelling over Nederland in de Eerste Wereldoorlog, waar je ook de reden hoort voor het vertrek van Wilhelm naar Nederland.

De collectie van Huis Doorn

Museum Huis Doorn