In 2020: een bezoek aan het Kijk en Luistermuseum

Het Kijk en Luistermuseum: daar zit muziek in! Ontdek hoe je vroeger van muziek genoot toen er nog geen elektriciteit was en streaming, cd-spelers en radio nog niet bestonden. De collectie bevat 250 zelf spelende muziekinstrumenten, zoals draaiorgels, pianola’s en speelkasten. Daarnaast nemen de historische voorwerpen en textielobjecten je mee naar het verleden van deze streek. Kom langs en maak een reis langs de topstukken van het museum.

Mechanische muziekinstrumenten

De collectie omvat ruim 200 mechanische muziekinstrumenten uit de 19e eeuw. Deze worden alle met een veerwerk opgewonden of met de hand bewogen. Apparaten met een stekkersnoer zal je niet vinden. Je ziet allerlei instrumenten of voorwerpen die geluid kunnen maken. Onder de (café)speeldozen bevindt zich een zeldzaam Amabile Harmonium, een van de drie nog spelende exemplaren ter wereld. De meest recente aanwinst is een zogenaamd orchestrion, de Violano Virtuoso uit 1912, waarin een viool en een piano samen worden bespeeld. De muziekinstrumenten worden tijdens presentaties gedemonstreerd en toegelicht.

De collectie is begonnen als particuliere verzameling van de Bennekommer Ferrand Moltzer, die zich als werktuigkundig ingenieur interesseerde voor de fijne mechaniek van speeldozen en uurwerken. Hij bracht vele speeldozen door eigen reparatie weer tot leven en ontwikkelde tussen1950 en 1970 een imposante verzameling, ondergebracht in de Max Moltzerstichting.

Dhr. Moltzer kocht een pand aan de Groenestraat in Bennekom om de verzameling aan dorpsgenoten te kunnen tonen. Omdat hij ook voorzitter was van de Historische Vereniging Oud Bennekom huisvestte hij daar in 1970 zijn bezit samen met de historische collectie van de Vereniging. Na zijn dood zijn beide collecties overgebracht naar het huidige gebouw, beheerd door de in 1975 opgerichte Stichting Kijk en Luistermuseum. Sindsdien heeft het museum de collectie alleen maar verder uitgebreid.

De historische collectie omvat zo’n 9000 objecten en toont Veluwse streekhistorie met gebruiksvoorwerpen, gereedschap, streekeigen boeren- en burgerkleding en veel z.g. lijfgoed, alles daterend van rond 1900.
De objecten zijn thematisch ondergebracht in levensechte taferelen rondom een dorpsplein. Zo is er een ‘klompenschooltje’ anno 1920, een garen- en bandwinkel van 1868 waarin een groot aantal boerenmutsen en ‘lingerie’ uit grootmoeders tijd wordt getoond, een torenklok met het opwinduurwerk uit 1904 van de Bennekomse Oude of Sint-Alexanderkerk, en een boerendeel met een reupelstal.
In de entreehal tegenover de museumwinkel vind je een originele kruidenierswinkel uit 1900 waar ‘ouderwets’ snoep wordt verkocht, nostalgisch voor volwassenen, verrassend voor jongeren!

Klinkt dit allemaal als muziek in je oren? Kijk en luister dan in het Kijk en Luistermuseum!

Disclaimer: Deze collectie is vastgelegd eind 2020. Bekijk de nieuwste video van het Kijk & Luistermuseum hier.

Mini-docu

Promo