De aankoop van Het godenbanket

Het Centraal Museum heeft eind januari 2019 op een veiling van Sotheby’s New York een werk van de Utrechtse schilder Joachim Wtewael aangekocht: Het godenbanket. Het koperen werk van klein formaat (15,5 x 20,5 centimeter) en daterend tussen 1601 en 1603 stond al lange tijd op de verlanglijst van het museum. Al in 1933 stelde het Centraal Museum dat het de grootste wens is om dit werk van Wtewael ooit in de collectie te krijgen. En nu is het dan eindelijk zover: met financiële steun van Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW en enkele particulieren, is een langgekoesterde wens werkelijkheid geworden.

Liefde en lust

De hoofdrolspelers van Het godenbanket zijn het liefdespaar Venus en Mars. Zij staan op de voorgrond arm in arm afgebeeld met naast hen de zoon van Venus: Cupido. Rond hen vindt een feestelijk banket plaats waar ongeveer vijftig goden zich als feestgangers helemaal laten gaan. Op een magische plek in het woud wordt gezongen, gedronken en gedanst.

Mars en Venus lijken Wtewaels favoriete godenpaar te zijn. De schilder verwees ook in andere werken naar de relatie van de godin van de liefde en god van de oorlog. Wtewael maakte tussen 1600 en 1611 ten minste vier werken waarin hij het overspel tussen de twee goden laat zien. Het thema ‘liefde en lust’ komt ook in zijn andere werken vaak voor. Dit thema is onder andere terug te zien in het kleurgebruik van de schilder. De rode kleuren in zijn werk zijn meestal niet zomaar gekozen, ze duiden op de god Mars. Rood is namelijk de kleur van gevaar, maar ook van liefde en lust.

Belangrijkste maniërist

Joachim Wtewael (1566-1638) wordt gezien als de belangrijkste persoon binnen het Nederlands maniërisme. Dit is een stijl waarbij schilders het werk van beroemde voorgangers uit de Renaissance, zoals Rafaël en Michelangelo, probeerden te evenaren. Eén van de kenmerken in maniëristische werken zijn de overdreven gespierde lichamen met gekke draaiingen en onrealistische verhouding. Deze zijn in de werken van Wtewael niet te missen!

Komt dat zien!

De primeur is voor Vereniging Rembrandt: Het godenbanket wordt als eerste getoond op de TEFAF Maastricht 2019 (16 t/m 24 maart 2019). Vanaf april 2019 is het werk te bewonderen in het Centraal Museum in Utrecht. Laat je betoveren door het gedetailleerde en kleurrijke mythologische tafereel en ontdek alle goden met al hun onderlinge relaties.

Deze video’s zijn mogelijk gemaakt dankzij:

Mondriaan fonds, mondriaan fonds logo, mondriaanfonds, museumtv,logo vereniging rembrandt, vereniging rembrandt

Promo | De aankoop van Het godenbanket

De aankoop van Het godenbanket

Centraal Museum

Kinderen (13 t/m 17 jaar)€8.00
Kinderen (t/m 12 jaar), Museumkaart, VriendenLoterij VIPkaart, Vriendenpas, CJP, studenten, U-pas, ICOM, Rembrandtkaart en Cultuurpas Gratis
Tickets