Beeld & Geluid

starTe zien op MuseumTV

Beeld & Geluid

Foto: Jorrit Lousberg.

Het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid biedt toegang tot het landelijk media-archief en is daarmee de grootste in zijn soort in Europa. Het archief is ontstaan uit een fusie in 1997 tussen verschillende archieven met als doel een compleet, landelijk media-archief samen te stellen. Tot 2002 ging het instituut door het leven als het Nederlands Audiovisueel Archief.  Per 11 februari 2023 vind je er ook het vernieuwde museum Beeld & Geluid.
witregel

Alle dingen die je moet weten over Beeld & Geluid

witregel

In het hart van de Nederlandse mediawereld

Het museum Beeld & Geluid, dat gelieerd is aan het archief, bevindt zich op het Mediapark in Hilversum. Op deze plek vind je grote (inter)nationale mediabedrijven, zoals NOS en RTL. Het is zelfs de grootste media-cluster van Europa! Een betere plek voor een museum dat media laat samenkomen is dus niet denkbaar.  Beeld & Geluid Hilversum laat de bezoeker zien hoe media zich ontwikkelen en invloed hebben op onze levens. Dit kan het onder andere doen door de uitgebreide mediacollectie die het beheert en die nog iedere dag groeit. Het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid herbergt behalve een van de grootste audiovisuele collecties van Europa ook andere collecties, zoals geschreven pers, prenten en mediagerelateerde objecten.

Het meest interactieve Mediamuseum ter wereld

In Beeld & Geluid staat de beleving van de bezoeker centraal en word je reis door de tentoonstelling aangepast naargelang de handelingen die je zelf uitvoert. Het museum vertelt via meer dan vijftig interactieve ervaringen, honderden uren aan audiovisuele content en vele artefacten uit de mediahistorie het verhaal van het Nederlandse medialandschap Bezoekers staat een unieke, educatieve en inspirerende ontdekkingsreis te wachten door het verleden, heden en toekomst.

Toekomstbestendig en glamorous

In het museum vind je twee verdiepingen met tijdelijke tentoonstellingen. Zo kan er op de verdieping ‘Verwonderen’ kennis gemaakt worden met de toekomst van media. Bezoekers spelen er een 3D-spel, stappen in een een holografische wereld, zien deepfake technologie, ervaren hoe media overkomt wanneer je blind of slechtziend bent, of meedoen aan testen van nieuwe omroep-innovaties. Deze exposities worden samengesteld in samenwerking met diverse partners, waaronder tech-bedrijven, ontwerpers, developers, kunstenaars, mediamakers en wetenschappers. De verdieping ‘Pronken’ toont glamoureuze kostuums van mediapersoonlijkheden, zoals de Songfestival-jurk van Nikkie de Jager, het roze pak van Splinter Chabot en de blauwe catsuit van Jernye Kaagman.

Jouw bezoek aan Beeld & Geluid

Wil je het vernieuwde museum met eigen ogen gaan bekijken? Bereid je museumbezoek dan voor met de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Hier vind je onder meer openingstijden Beeld & Geluid, entreeprijzen en het adres. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum.