Weet jij precies wat er met Pasen gebeurde? Of haal jij juist alle christelijke feestdagen door elkaar? Wij hebben een toplijst samengesteld van musea waar het christendom centraal staat! Het christendom en kunst zijn bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze religie was lange tijd de grootste levensovertuiging in West-Europa. Dit heeft vele sporen nagelaten. Tegenwoordig zijn veel van onze normen en waarden gebaseerd op de Bijbel. Misschien ben je zelf christen of ben je gewoonweg geïnteresseerd in alles wat er bij het geloof kwam en komt kijken. In onderstaande musea wordt het christendom op verschillende manieren tentoongesteld.

1. Museum Catharijneconvent | Utrecht

Museum Catharijneconvent is een rijksmuseum voor religieuze kunst. Het beschikt over een collectie historische objecten van de vroege middeleeuwen tot nu. Deze objecten hebben vaak te maken met de mis, denk bijvoorbeeld aan altaarstukken, kelken, kleding en sieraden, maar er zijn ook enorm veel schilderijen te bewonderen. Het museum bevindt zich in een bijzonder gebouw, namelijk is het voormalige klooster Catharijneconvent. Wil je in één keer ondergedompeld worden in de geschiedenis van het christendom? Dan ben je bij Museum Catharijneconvent aan het juist adres. Vanaf juni is er een tentoonstelling gewijd aan Maria Magdalena. Als je nog niet kan wachten op de opening van de musea, kun je ook terecht op de website voor de tentoonstelling ‘Museum aan Huis’.

Museum Catharijneconvent

2. Museum Ons´ Lieve Heer op Solder | Amsterdam

Tijdens de Reformatie mochten katholieken in de Nederlanden geen eigen missen houden. Het protestantisme was destijds de leidende religie. Tot er godsdienstvrijheid kwam, moesten katholieken hun mis in het geheim houden. Dit deden zij onder andere in een schuilkerk op de zolder van een grachtenpand aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam. Dit is natuurlijk een enorm bijzondere plek om te kunnen bezoeken. Naast de openstelling van de schuilkerk, worden er in Museum Ons’ Lieve Heer op Solder verschillende wisseltentoonstellingen gehouden.

Museum Ons' Lieve Heer op Solder, MuseumTV, Amsterdam

3. Museum Krona | Uden

Museum Krona beschikt over een grote collectie religieuze kunst uit de verzameling van het bisdom Den Bosch. Het museum is te vinden in het complex van de Birgittijnse Abdij Maria Refugie. Er wonen nog steeds zusters in het complex. In Museum Krona staan drie K’s centraal, namelijk kunst, klooster en kruidentuin. Tot voor kort leefden de zusters van de opbrengsten van hun kruidentuin. Tegenwoordig bevinden zich in de tuin steeds vaker kruiden die iets met het geloof te maken hebben of een symbolische betekenis hebben in de beeldende kunst. De kunst in het museum en de tuin worden zo met elkaar in verband gebracht. De unieke combinatie van een klooster met inwonende zusters, een prachtige tuin en een grote verzameling aan religieuze kunst, maakt Museum Krona zeker een bezoek waard!

4. Bijbels Museum | Verschillende locaties

Het Bijbels Museum kwam voort uit een verzameling van een negentiende-eeuwse dominee. Per 1 juli 2020 sloot de vaste locatie in Amsterdam, maar het Bijbels Museum opent in samenwerking met verschillende locaties nieuwe tentoonstellingen. De tentoonstellingen zullen plaats gaan vinden in kloosters, kerken of andere musea. Zo leeft het museum toch nog voort in de reizende tentoonstellingen. Het doel van het museum is relevante verhalen delen met een zo groot mogelijk publiek. Deze verhalen hebben te maken met zingeving en er is altijd een relatie met de Bijbel.

5. Museum Orientalis | Heilig Landstichting

In Museumpark Orientalis wordt aandacht besteed aan zowel het christendom als het jodendom en de islam. Het museum is opgezet als museum van het Bijbelverhaal, maar tegenwoordig is het veel meer! Je leert er op een leuke manier culturen en religies ontdekken. Het unieke aan dit openluchtmuseum is het feit dat er op het 30 hectaren grote park maar liefst dertien Rijksmonumenten staan! Zo leer je bijvoorbeeld over de opkomst van het christendom in het nagebouwde Romeinse dorp.