De top 5 bezienswaardigheden met een later verkregen museum-status. Een ingewikkelde titel, maar een geweldige top 5, aangeraden door de redactie van MuseumTV. Begonnen als een monument of gebouw, later een museum geworden. Er staan bijzondere titels in deze lijst die je zowel van binnen als buiten wil zien!

1. Stoomtrein Goes-Borsele

Een unieke ervaring, een rijdend museum! Stoomtrein Goes-Borsele is een echte stoomtrein die 10 kilometer van Goes naar gemeente Borsele rijdt. Tijdens de reis ervaart de bezoeker hoe het treinreizen er werkelijk aan toeging in de vorige eeuw. De originele spoorlijn is aangelegd in 1927 en functioneerde voornamelijk als spoor voor goederenvervoer, waardoor er in dit museum veel te ontdekken is over objecten en technieken die daarmee te maken hebben. Een museum dat geschiedenis heeft, maar ook geschiedenis is. Volgens onze redactie de felbegeerde eerste plek.

2. Sterrenwacht Sonnenborgh

Er valt veel te vertellen over deze bijzondere plek. Een van die verhalen zou kunnen zijn dat Sonnenborgh onderdeel uitmaakte van het bolwerk van keizer Karel V in de zestiende eeuw. Zo oud is de geschiedenis al! De sterrenwacht van de Smeetoren uit 1145 werd verplaatst naar Sonnenborgh en later is ook het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) door Buys Ballot hier gesticht. Tegenwoordig dient Sonnenborgh als publiekssterrenwacht, waarbij de museumstatus te danken is aan de rijke geschiedenis. Kijk je ogen uit in ons verre universum of leer over de regionale geschiedenis. Het kan hier allemaal.

3. Museum Klooster ter Apel

De naam zegt het eigenlijk al: dit museum heeft eeuwenlang gediend als een echt klooster. Klooster ter Apel stond bekend om hun gastvrijheid voor doortrekkende reizigers en pelgrims. Tenslotte lag deze plek gelegen langs de bekende handelsroute van Münster naar Groningen. Tegenwoordig heeft het klooster hun gastvrije titel behouden en dient het vooralsnog als een bekende ontmoetingsplek in de buurt. Bovenal is het een bijzonder museum om te bezoeken.

4. Vesting Bourtange

De eeuwenoude Vesting Bourtange: gesticht door Willem de Zwijger en voltooid in 1593. Dit is een fort in het Groningse dorp Bourtange, met als doel het beheersen van de enige weg tussen Groningen en Duitsland tijdens de Tachtigjarige Oorlog! In 1960 liep het dorp helemaal leeg, en is het een bezichtiging met museumstatus geworden. Ontdek het leven in de historische vesting in volle glorie!

5. Zandstrooiboerderij Zwaantje Hans-Stokman’s Hof

Deze gerestaureerde Saksische boerderij komt uit de 17e eeuw en is is bijna 100 jaar bewoond door de familie Hans. De vloerbedekking in die tijd bestond voor de bewoners van Schoonebeek uit zandtapijten: grote blokken vloeren die met fijne zandkunstwerken werden bekleed. Met name op de zondagen werd elke week een nieuw zandtapijt aangelegd.

Zwaantje, een van de laatste leden van de familie Hans, heeft de traditie van het zandstrooien in stand gehouden. Dankzij haar is de familieboerderij een toeristische attractie geworden. De boerderij, inmiddels naar Zwaantje vernoemd, is een museum geworden waar bezoekers nog steeds de eeuwenoude traditie kunnen aanschouwen!