De collectie van Vesting Bourtange

De uit de Tachtigjarige Oorlog stammende vesting in Groningen kent een gevarieerd aanbod. Leer in de musea en historische gebouwen meer over de geschiedenis, natuur en cultuur van het gebied.

Terra Mora

Vroeger was het gebied rondom Vesting Bourtange een moeras, de vesting zelf is toentertijd gebouwd op een zandrug. Inmiddels is het moeras opgedroogd en een enorm natuurgebied geworden. In museum Terra Mora leer je hier meer over aan de hand van een interactieve opstelling: vlieg mee op een kraanvogel over het voormalige moeras of leef je uit in de kanonnenhal!

De natuur in!

Het huidige natuurgebied rondom Vesting Bourtange is nu in handen van het Groninger Landschap. Maak een wandeling of spring op de fiets en ontdek de uiteenlopende flora en fauna die het gebied nu rijk is!

De Baracquen

Bodemvondsten vanuit de omgeving bewonderen? Breng dan een bezoekje aan Museum De Baracquen! Op de plek waar ooit soldaten onderdak vonden, wordt nu aan de hand van bodemvondsten laten zien hoe de soldaten eeuwen geleden in de vesting leefden en werkten. Aanschouw eeuwenoude voorwerpen die hier tijdens de reconstructie door archeologen in de bodem zijn gevonden: van kledingstukken en lichamelijke versieringen tot gebruiksvoorwerpen en wapens.

Synagoge

In Vesting Bourtange vind je in één van pittoreske straatjes ook een synagoge. Deze synagoge uit 1842 diende als leerhuis voor alle joodse mensen uit de omgeving van de vesting. Tegenwoordig is het een museum waar je meer kunt leren over het gebouw met zijn geschiedenis en over het Jodendom en bewonder je de meest mooie objecten. Nog enkele keren per jaar wordt er een dienst gehouden.

Kruithuis

In het Kruithuis lag vroeger meer dan 45.000 pond aan kruit opgeslagen. Bijzonder aan dit huis is dat de muren wel meer dan een meter dik zijn! Daarnaast ligt het dak van het huis los op de woning, zodat enkel het dak zou bewegen bij een eventuele explosie door het kruit. Dit jaar (2019) wordt hier een tijdelijke tentoonstelling laten zien over zeevaarder Abel Tasman.

Naast de musea is er een groot aantal historische gebouwen te bewonderen. Bekijk snel de mini-docu voor een kijkje in de vesting!

Promo

Mini-docu

Vesting Bourtange

Maandag10:0016:30

Regulier (vanaf 12 jaar)€10.00
Kinderen (6 t/m 11 jaar)€6.00
Kinderen (t/m 5 jaar) Gratis
De openingstijden zijn seizoensgebonden. Ga voor de meest actuele informatie naar de website van het museum.