De collectie van Zandstrooiboerderij Zwaantje Hans Stokman’s Hof

De kunst van zandstrooien en oliewinning: beide thema’s zijn onlosmakelijk verbonden aan Schoonebeek. In dit dorp tref je het museum Zandstrooiboerderij Zwaantje Hans Stokman’s Hof.

Zandstrooikunst

Tot het begin van de vorige eeuw was vloerbedekking een onbekend begrip in het boerengezin. In veel boerderijen in de provincie Drenthe en ook in enkele andere delen van het land trof men daarom vroeger een zandtapijt aan. Zwaantje Hans gaf de kunst van het zandtapijt maken door aan dorpelingen. Aan Zwaantje is daarom indirect dit museum te danken.

De vloeren in de verschillende vertrekken bestonden uit grote brokken Bentheimer zandsteen en blauwe en rode plavuizen. Met fijn zand bracht de vrouw van de boer meestal eens in de week een versiering aan op een van de kale vloeren, het zandtapijt. Bij het zandstrooien toonden de boerinnen hun kunstzinnige talent. Allerlei figuren werden tezamen tot een compleet zandtapijt gestrooid. In Schoonebeek is tot op heden dit historische gebruik in ere gehouden.

Oliewinning

In het museum kan iedereen ontdekken hoe aardolie miljoenen jaren geleden is ontstaan in de diepe ondergrond en hoe men die olie in de jaren veertig van de vorige eeuw heeft ontdekt. Daarnaast vertellen inwoners van Schoonebeek hoe ze de komst van het oliewinningsbedrijf na de tweede wereldoorlog ervaren hebben. En daarbij, waarom zijn alle jaknikkers weggehaald en staan rondom het dorp nu hightech ‘hoogrendementspompen’? Dat wordt in deze boeiende tentoonstelling duidelijk. Op een interactieve manier worden drie thema’s belicht: de ondergrond, de historie en de techniek.

Mini-docu

Promo

Zandstrooiboerderij Zwaantje Hans Stokman’s Hof

Zondag Gesloten
De openingstijden zijn seizoensgebonden. Ga voor de meest actuele informatie naar de website van het museum.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

ontvang het laatste nieuws, tips en aanbiedingen
van MuseumTV.nl
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en het privacybeleid.