Eva Eikhout in Museum de Fundatie 🎙️

In de podcast Je Eerste Keer bezoeken bekende, Nederlandse makers een museum waar zij nog nooit eerder zijn geweest. Na afloop van het bezoek gaat host Sammie van den Broek met hen in gesprek. Wat doet de collectie met ze en wat hebben ze er van opgestoken? In hoeverre kan het museum ons inspireren, verrassen of misschien zelfs wel veranderen? Je Eerste Keer is een podcast van MuseumTV in samenwerking met CJP. Deze aflevering: een bezoek aan Museum de Fundatie met presentatrice Eva Eikhout.

Sprookjesachtig

Wanneer je wandelt door de beeldentuin van het kasteel voelt het alsof je rondloopt in een sprookje.  Verspreid over de siertuin, op het gazon en tussen de bomen van het kasteel vind je negentig verschillende beelden. In al deze beelden staat een persoon centraal.

Kunst op festivals

Je ziet het misschien niet direct, maar veel festivals zijn aangekleed met prachtige kunstwerken van kunstenaars uit binnen- en buitenland. In de beeldentuin zijn verschillende werken te zien die jarenlang tentoon hebben gestaan op grote festivals. Neem bijvoorbeeld de ridder Ins Blaue van kunstenaar David Bade of het tien meter hoge beeld Mikkel van Tom Claassen. Beide werken hebben een vaste standplaats gehad op Lowlands en zijn bij veel festivalbezoekers bekend.

Grote vriendelijke Mikkel

De verschillende werken in de beeldentuin geven je als bezoeker de ruimte om hier je eigen interpretatie aan te geven. Het werk Mikkel van Tom Claassen voelt voor Eva als lief en zacht, terwijl een ander een stoere kerel in het werk kan zien. Hoe langer je naar de werken kijkt, hoe meer je erin gaat zien.

Wil je meer weten over Museum de Fundatie? Klik dan hier voor onze video’s van het museum.

Bekijk hieronder de objecten die in de aflevering besproken worden.

De podcast ‘Je Eerste Keer’ is geproduceerd in samenwerking met CJP en Podcast Studio Amsterdam.

Museum de Fundatie met Eva Eikhout

Museum de Fundatie