Joden en het Huis van Oranje

Let op: deze tentoonstelling is niet meer te bezichtigen in het museum.

Vierhonderd bewogen jaren

Van 18 april tot en met 30 september 2018 presenteerde het Joods Museum de tentoonstelling Joden en het Huis van Oranje. 400 bewogen jaren. De tentoonstelling schijnt licht op de relatie tussen het Huis van Oranje en de joodse gemeenschap.

Deze relatie begon in de zeventiende eeuw. Rond deze tijd kwamen rijke Portugese joden naar de Republiek van Nederland. Doordat zij geld uitleenden aan stadhouders ontwikkelden zich een vriendschap. In de achttiende eeuw steunden ze het Huis van Oranje volledig. In de ogen van de joden betekenden de Oranjes vrijheid, bescherming en tolerantie. Er was sprake van veel Oranjeliefde en loyaliteit. Alhoewel er ook een periode was waarin de joden teleurgesteld waren in de Oranjes.

Na de Tweede Wereldoorlog verminderde de relatie. Een groot aantal joden beweerden dat het Koninklijk Huis niet genoeg had gedaan om hen te beschermen tijdens de oorlog. Maar na de jaren zeventig begon de relatie zich weer geleidelijk te herstellen. Je ziet ook hoe de relatie momenteel is in de tentoonstelling.

De band tussen het Huis van Oranje en de joden wordt geïllustreerd door middel van ruim 100 objecten, bestaande uit kunstwerken, boeken, schilderijen, foto’s, meubels en meer. Wil je meer weten over Joden en het Huis van Oranje? Bekijk dan onze korte documentaire..

Promo | Joden en het Huis van Oranje

Tentoonstelling Gemist | Joden en het Huis van Oranje