De collectie van Streekmuseum Stevensweert

In midden Limburg vind je de voormalige vestingstadjes Stevensweert en Ohé en Laak. Zowel Stevensweert, als Ohé en Laak liggen op een eilandje in de Maas. Het culturele erfgoed van de twee vestingstadjes en hun gezamenlijke geschiedenis worden aangehaald in het Streekmuseum Stevensweert.

De historie van Stevensweert

In Streekmuseum Stevensweert zijn er attributen te zien uit de geschiedenis van Stevensweert; al vanaf de eerste eeuw na Christus tot aan de 20e eeuw. In het museum is een perfecte replica van een Romeinse kantharos te zien. De echte is geschonken aan museum Valkhof in Nijmegen. Deze beker werd gevonden nadat er in de tweede helft van de 20e eeuw grootschalige ontginningen plaatsvonden, wat resulteerde in verschillende archeologische vondsten. De beker bestaat uit twee helften: een binnenbeker en rijk versierde buitenbeker. Op de buitenbeker zijn onder andere diverse goden te zien, maar ook instrumenten en wapens.

Tachtigjarige Oorlog in deze vestingstad

Het Streekmuseum Stevensweert toont ook veel kunstwerken en attributen die de gebeurtenissen van de Tachtigjarige Oorlog in de vestingstad vertellen. Er is onder andere een maquette van het kasteel van Stevensweert te zien. Vanuit dit kasteel werd de Maas bewaakt. Begin 1500 komt dit kasteel in handen van de Heren van den Berg. Specifiek graaf Hendrik van den Berg heeft een belangrijke rol gespeeld in de Tachtigjarige Oorlog. Hij werd zelfs in 1628 benoemd tot opperbevelvoerder van de Spaanse Zuidelijke Nederlanden.

In 1632 wordt Van den Berg echter afgezet nadat Den Bosch wordt belegerd door zijn neef Frederik Hendrik van Oranje. Van den Berg laat het hier echter niet bij zitten en start een samenzwering tegen de Spanjaarden samen met een aantal anderen. Dit leidt uiteindelijk tot de veldtocht langs de Maas. Hiermee veroverden zij diverse vestingsteden zoals Roermond, Venlo en zelfs Maastricht. Dit was de belangrijkste vestingstad van die tijd, aangezien de Spanjaarden deze plaats nodig hadden ter verbinding met Luik en Brussel voor onder andere transport. Door de angst van de Spanjaarden om deze verbinding te verliezen, bezetten zij het eiland in de Maas, inclusief Stevensweert en Ohé en Laak.

Het vertrek van de Spanjaarden

In 1648 komt, als gevolg van de Vrede van Münster, een einde aan de Tachtigjarige Oorlog. De Spanjaarden vertrekken echter niet direct uit Stevensweert. Dit duurde zelfs tot 1702. De vesting Stevensweert wordt in dat jaartal belegerd door de stadscoalitie als gevolg van de Spaanse Successieoorlog. De Spanjaarden geven zichzelf uiteindelijk over en zij vertrekken uit Stevensweert. In 1719 wordt Stevensweert, inclusief de kastelen, verkocht aan Duitse adel. Na vele jaren van verschillende opvolgers en inwoners wordt het kasteel in 1919 verkocht en afgebroken. Door de goede contacten die het museum heeft met de nazaten van bewoners of familie die in Stevensweert gewoond hebben, beschikt het Streekmuseum over diverse schenkingen en bruiklenen. Ook zo benieuwd naar de schatten van het Streekmuseum Stevensweert? Je krijgt alvast een voorproefje in de mini-documentaire.

De collectie van Streekmuseum Stevensweert

Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak