Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak

Museumkaart Gratis
starTe zien op MuseumTV

Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak

Limburg en eilanden? Dat klinkt als een onwaarschijnlijke combinatie. Maar nee, in Midden-Limburg, midden in de rivier de Maas is een eilandje met twee dorpen: Stevensweer en Ohé en Laak! Al sinds de Middeleeuwen is dit vruchtbare land bewoond en groeide de woontoren die er stond uit tot een kasteel. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog werd het eiland gebruikt door de Spanjaarden om vele vestigingen aan te leggen. Deze spannende geschiedenis wordt weergegeven in Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak! Het museum is gevestigd in het voormalig gemeentehuis van Stevensweert, ontworpen door bekend architect Pierre Cuypers en bevat een collectie van historische voorwerpen die je van alles vertellen over het eiland.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak

witregel

Venus en Bacchus in Stevensweert

Er is een uitgebreide collectie met vele verschillende voorwerpen. Bij ontgrindingen vanaf 1940 werden zo nu en dan historische voorwerpen gevonden. Hele oude objecten  zoals bijlen en zwaarden voor de jacht en resten van pre-historische dieren zoals mammoeten en steppenwistenten werden gevonden. Romeinse voorwerpen zoals een altaar voor de godin Venus en een beker versierd met symbolen van de god Bacchus zijn ook aanwezig. Van het middeleeuwse kasteel van Stevensweert en van een Spaanse vesting zijn maquettes te bewonderen. Het uit 1650 afkomstige Kasteel Walburg wordt tot leven gebracht door een verzameling historische objecten die in het museum gepresenteerd worden.

Wat is er te doen?

Op aanvraag kan er een tour genomen worden door de beeldentuin. De grensstenen die daar te bekijken zijn gaven in het verleden de grens tussen verschillende landerijen weer. Er staat een hardstenenzuil die gebruikt werd door de Spaanse Hoofdwacht en een kopie van de grot van Massabielle waar de heilige maagd Maria verschenen zou zijn. Voor kinderen is er een speurtocht te volgen door het museum en is er een speurtocht door het historische centrum van Stevensweert. Er is ook een projectboek voor groep 7 en 8 van de basischool waarin kinderen verder kunnen leren over de lokale geschiedenis. Er zijn ook opties in samenwerking met de lokale VVV waar je onder andere het museumbezoek kan combineren met een stadswandeling.

Jouw bezoek aan Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak

Wil je het museum zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum. Om alvast een voorproefje te krijgen, bekijk je onze korte documentaire.