De collectie van Space Expo

De Space Expo in Noordwijk is Europa’s eerste permanente tentoonstelling over de ruimte. Naast de expo is het ook het officiële bezoekers centrum voor ESA (European Space Agency) in Nederland. Ook ligt The European Research Centre in Noordwijk. ESTECT is het technische hart van de ESA.

Bij de Space Expo

Bekijk modellen van raketten én van satellieten, die identiek aan de exemplaren die in de ruimte worden gebruikt. De Resurs is in 1988 ook echt een paar weken in de ruimte geweest en bij de Space Expo kan je dan ook zien wat dit avontuur met hem heeft gedaan. Ook kun je het ruimtepak zien dat Fred Haise, één van de Apollo astronauten, aanhad op de Apollo 13. Maar ook zie je andere ruimtepakken van andere astronauten en andere soorten pakken.

De capsule (Soyuz) waarin André Kuipers is geland na zijn mooie ruimtereis, wordt ook tentoongesteld. Volgens André Kuipers is het een geluk dat deze capsule, die iets te lang in de oven is geweest, nu te zien is in de Space Expo. Er is ook een simulatie van de Soyuz raket, waarmee je een lancering, het koppelen bij het ruimtestation en het landen kunt ervaren.

De Columbus

Ontdek de replica die is gemaakt van een module van het Europese laboratorium de Columbus. Dit is één van de onderdelen van het internationale ruimtestation. Hier voeren ze allerlei onderzoeken uit, met vloeistoffen, biologisch, medisch en nog veel meer. Ook kun je een kijkje nemen bij een Russische slaapcabine – op ware grootte.

Krijg uitleg over de European Space Agency en hun activiteiten en kom meer te weten over het heelal, sterrenstelsels en de geschiedenis van ruimtevaart. Hier hoort natuurlijk ook de maanlanding van Neil Armstrong en Buzz Aldrin bij.

Kijk hoe het was voor de eerste mensen op de maan en zie de gesimuleerde lancering van een Ariane raket. Ontdek de wereld van satellieten en kom achter alles wat het inhoud om een astronaut te zijn. Dit en meer ontdek je allemaal bij de Space Expo in Noordwijk.

Kijk voor meer informatie ook op de website.

De collectie van Space Expo

In het kort | Space Expo