De collectie van Oudheidkamer Fredewalda

Cazemierboerderij Fredewalda in het Groningse Tolbert is een rijksmonument. De boerderij is het eigendom van  stichting Oudheidkamer Fredewalda. De stichting is opgericht met het doel om het cultureel erfgoed van Tolbert en omgeving te bewaken.

De boerderij

De boerderij is meer dan 400 jaar oud. In 1875 werd de boerderij verbouwd tot stolpboerderij, hiervoor werd het voorhuis gesloopt. Een stolpboerderij houdt in dat het voorhuis en de schuur onder een daklijn vallen. Aan de hand van de oorspronkelijke beddenwand is te zien hoe laag het voorhuis voor de verbouwing was.

Het ontstaan van Tolbert

Rond het jaar 1000 zijn er boeren neergestreken op de zandrug en daarmee is Tolbert ontstaan. Tolbert lag heel geïsoleerd maar door de aanleg van de tolbertervaart in 1906 kwam er bedrijvigheid in het dorp. Met komst van de welvaart is Tolbert heel erg veranderd. Aan de hand van een maquette is de ontwikkeling van Tolbert te zien. De maquette is gebouwd op een schaal van 1:200.

De stookhut

In de zomer brachten de boer en zijn gezin veel tijd door in de stookhut. Als ze van het land terugkwamen smerig en wel dan namen ze plaats in de stookhut. Zij deden dit zodat het binnen niet vies werd. In de stookhut werd ook gekookt en gewassen voor het gezin. De producten van de moestuin en boomgaarden werden in de stookhut op de weck gezet.

Het museum laat zien hoe de samenleving in 100 jaar is veranderd. Bekijk de website van Oudheidkamer Fredewalda voor meer informatie.

Promo

Mini-docu

Oudheidkamer Fredewalda

Dinsdag Gesloten
Woensdag Gesloten
Donderdag Gesloten
Vrijdag Gesloten
Zondag Gesloten

Kinderen (t/m 12 jaar) Gratis
De openingstijden zijn seizoensgebonden. Ga voor de meest actuele informatie naar de website van het museum.