De collectie van Museum ’t Oude Slot

Museum ’t Oude Slot

Museum ’t Oude Slot bevindt zich in een Brabantse langgevelboerderij en presenteert voornamelijk volksprenten en andere cultuurhistorische vondsten. Deze prenten en vondsten zijn verbonden aan de historische levensstijl van Brabanders die in het museum getoond wordt. Naast een museum zijn ze ook een educatief centrum. Verder vinden er regelmatig (muzikale) evenementen plaats die bij de locatie van het museum passen.

Volksprenten

’t Oude Slot bezit over een bijzondere collectie volksprenten die van nationaal belang zijn. In de volkskunst was het normaal om elk hoekje van het papier te vullen. Je liet als het ware geen lege ruimte over. Men had een zogenaamde ‘angst voor de leegte’. Oude volkskunst is ook een inspiratiebron voor hedendaagse kunstenaars. Dit zie je in het museum terug door diverse moderne prenten die worden tentoongesteld.

In het museum staat ook een oude kist die een hele bijzondere schat herbergt; de lectuur voor ongeletterden. Deze lectuur werd speciaal gemaakt voor mensen die niet konden lezen. Het drukwerk werd gedaan met houten stempels.

Cultuurhistorische vondsten

In het museum vind je een verzameling die helemaal gericht is op de mensen die in het verleden geen stem hadden. Een voorbeeld uit deze verzameling is het ‘zieltje in het vagevuur’. Dit is een 17e eeuws collecte bakje waar je in een kerk of kapel geld in kon verzamelen. De gedachte hierachter was; ‘wanneer je maar hard genoeg bidt springt het zieltje uit het vagevuur de hemel in’. Ook vind je er een drinkkan uit de 16e eeuw. Op de kan zit een deksel met daarop een vos. De vos heeft een boek en een bril vast. Dit beeldt de wereld van de geletterde uit (de mensen die kunnen lezen). Eenvoudige zielen dronken hier niet uit. Er zit ook nog een dubbele betekenis achter; pas op voor de mensen met boeken en brillen, want dat zijn vossen.

Veldhovense mens

De collectie ‘Veldhovense mens’ laat de ontwikkeling van een kempische gemeente tot de industrialisatie in de omgeving van Eindhoven zien. Deze industrialisatie heeft een enorm effect gehad op de regio Veldhoven en dat probeert het museum te laten zien. Deze collectie wordt weer gekoppeld aan de collectie volksprenten.

Het slot

We weten eigenlijk niet hoe het slot eruit heeft gezien. Op het terrein van het museum is echter nog een stuk van de muur en de waterput te zien. De waterput heeft oorspronkelijk in de keuken gestaan. Alleen belangrijke mensen hadden een put in de keuken staan. Ook is er een reconstructie van de gracht gemaakt. Hij loopt bijna hetzelfde als dat hij vroeger liep. Het terrein binnen de grachten was vroeger kleiner dan nu. Daarom is de Brabantse langgevelboerderij (die op de fundamenten van het slot is gebouwd) in een hoefijzeren vorm gebouwd. Dit is een vorm die voor Brabantse langgevelboerderijen uniek is.

Promo

Mini-docu