Museum ’t Oude Slot

Museumkaart Gratis
starTe zien op MuseumTV

Museum ’t Oude Slot

Museum ’t Oude Slot presenteert voornamelijk volksprenten en andere cultuurhistorische vondsten. Naast een museum zijn ze ook een educatief centrum. Ook vinden er regelmatig (muzikale) evenementen plaats die bij de locatie van het museum passen.

Collectie

De collectie van Museum ’t Oude Slot bestaat uit een collectie volksprenten uit de 17e tot begin 20e eeuw. Ook kun je als bezoeker diverse archeologische objecten en een collectie gebruiksvoorwerpen uit het vroegere Kempleven bekijken. Verder bezit het museum voorwerpen uit de bekende collectie Maas-Rooijakkers.

Historie

Voor 1203 was de plek waar nu Museum ’t Oude Slot staat een leengoed in bezit van de graaf van Sint-Oedenrode. Een tijd later, in 1964, verkoopt familie van den Boomen de historische hoeve aan de gemeente van Veldhoven. Vlak daarna werden de eerste historische exposities opgezet. Datzelfde jaar wordt de bijbehorende gracht leeggehaald en vondsten tentoongesteld in boerderij ’t Slot. Dit was het begin van het museum dat we nu kennen.

Exposities

Het museum belicht in de vaste expositie onder andere de meidagen van 1940, oorlogsheld Cees Sleegers, het leven tijdens de bezetting van Veldhoven, de onderduik, de Arbeitseinsatz, het verzet, de P.A.N., verzetsheld Jan Borghouts (‘Peter Zuid’), de burgerslachtoffers, de bevrijding en Market Garden en hoe Veldhoven jaarlijks herdenkt. Op de externe locatie ‘De Verdieping’ (in het centrum van Veldhoven) is het andere deel van de expositie te zien.

Evenementen

Het museum organiseert verschillende evenementen en geeft een mogelijkheid om er uw eigen evenementen te laten faciliteren. Voorbeelden van evenementen die bij Museum ’t Oude Slot worden gehouden zijn het jaarlijkse culturele festival Cult & Tumult, een trekzak- en mondharmonicadag, een taxatiedag, maandelijkse concerten en een wedding event.