De collectie van Museum Martena

In de korte documentaire De collectie van Museum Martena neemt het museum je in een vogelvlucht mee door hun collectie. Leer meer over de Friese stad Franeker of de eerste vrouwelijke student aan een Nederlandse universiteit en kom erachter of Museum Martena het bezoeken waard is.

Ontdek de geschiedenis van Franeker aan de hand van het huis van het zeventiende-eeuwse stel Sjoerd en Titia. Zij waren de laatste bewoners van het pand en na hun overlijden is het pand zoveel mogelijk intact gehouden.

Het verhaal achter de collectie van Museum Martena

Het huis werd oorspronkelijk gebouwd rond 1500, door een edelman genaamd Hessel van Martena. Hij  had bij lange na niet alleen maar bondgenoten en voorzag het pand daarom van meerdere verdedigingsmechanismen. Het gebouw heeft een toren vanwaar hij de vijand al ver van te voren aan kon zien komen, daardoor konden hij en zijn metgezellen zich goed voorbereiden op de komst van ongenodigde gasten. Een belangrijk thema in het museum is de Universiteit van Franeker. In dit verhaal staat Anne Maria van Schurman centraal. Zij was de eerste vrouwelijke student aan een Nederlandse universiteit.

Voor meer informatie over de collectie van Museum Martena bezoek je de website van het museum. Een overzicht van andere musea in Friesland vind je op deze pagina

De collectie van Museum Martena

Museum Martena

Regulier€6.00
Kinderen (4 t/m 13 jaar)€3.00
Museumkaart | ICOM Gratis
Rembrandtkaart Gratis
VriendenLoterij VIP-KAART Gratis
Het museum is van 1 april t/m 31 oktober ook op maandagen geopend.