De collectie van museum De Waag

Museum De Waag is gevestigd in het prachtige en tevens oudste waaggebouw van Nederland dat als zodanig werd gebouwd. Het is een icoon van de stad, gelegen aan de Brink van Deventer. In het drie etages grootte gebouw maak je als bezoeker een reis door de geschiedenis van de stad, vertelt aan de hand van zowel een vaste expositie als wisseltentoonstellingen.

Geschiedenis van Deventer

De vaste expositie van het museum leert door middel van talloze objecten de geschiedenis van de stad. In deze tijdreis zie je Deventer ontwikkelen van Hanzestad tot maakstad. Door de gunstige ligging aan de IJssel groeide Deventer in de Middeleeuwen uit tot één van de belangrijkste Hanzesteden. In 1344 kreeg de stad het recht om jaarmarkten te houden en vanaf 1386 waren er vijf jaarmarkten per jaar. Vanuit allerlei windstreken kwamen handelaren naar Deventer om hun waar te verkopen op de Brink. Eerlijke handel was van groot belang en daarvoor moest toezicht zijn op de maatvoering.

Identiteit van Deventer

Wisseltentoonstellingen in De Waag zijn veelal gefocust op de identiteit van Deventer. Het zijn onderwerpen die verbonden zijn met het DNA van de stad en diens inwoners. In het verleden zijn er tentoonstellingen te zien geweest over Deventer als boekenstad en Deventer koek. Tot en met 20 september 2020 is de tentoonstelling Deventer Bezet & Bevrijd te zien. Landelijk kijken we terug op de Tweede Wereldoorlog en vieren we het feit dat de bevrijding alweer 75 jaar achter ons ligt. Ook in Deventer is er veel te zien over deze roerige periode. De expositie Deventer Bezet & Bevrijd vertelt over de aangrijpende gebeurtenissen.

Voor meer informatie en actuele tentoonstellingen bezoek dan de website van De Waag.

Mini-docu

Museum de Waag