De collectie van het Nederlands Transport Museum

De collectie

Ontdek twee millennia aan transportgeschiedenis bij het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep. In een grote loods staat een enorm aantal vervoersmiddelen opgesteld. De reis begint bij de tijd dat de Romeinen met karren goederen naar het gebied dat tegenwoordig Nederland is, vervoerden. Dit gebeurde ook over water met Romeinse boten. In het Nederlands Transport Museum wordt ook veel aandacht besteed aan de voertuigen afkomstig uit de tijd van Tweede Wereldoorlog.

Opkomst wegen

De Romeinen hadden al een basis gelegd voor een wegennetwerk. Wegen bleven echter vaak lang onverhard. Met de opkomst van de auto, was het handig om gladde, strakke wegen te creëren. Dit gebeurde rond het jaar 1900 in Nederland. Vanaf dat moment vonden er veel ontwikkelingen plaats op het gebied van transport. Er kwam steeds meer verkeer op de weg, denk bijvoorbeeld aan bussen en trams. De opkomst van vliegtuigen zorgde ervoor dat er steeds meer mensen steeds meer kilometer konden afleggen in een relatief korte tijd.

Ben je benieuwd geworden naar de voorgangers van onze huidige bussen of auto’s? Of naar nieuwe manieren van transport? Neem dan vast een kijkje bij het Nederlands Transport Museum in de mini-docu hier rechtsboven!

De collectie van het Nederlands Transport Museum

Nederlands Transport Museum

Dinsdag Gesloten
Woensdag Gesloten
Donderdag Gesloten
Vrijdag Gesloten
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten
Het museum is vanaf maandag 6 maart 2023 gesloten omdat het pand waarin het museum gevestigd is in het voormalige Bolsgebouw op termijn gesloopt gaat worden voor woningbouw. Het museum zoekt momenteel naar een nieuwe locatie.