De collectie van het Jan Visser Museum

De collectie van het Jan Visser Museum tot stand gekomen door de heer Jan Visser. Het begon allemaal vrij onschuldig. Het idee om landbouwgereedschappen en –werktuigen te bewaren voor de toekomst. Iets wat heeft geleid tot de groei van een enorme collectie. Een collectie die nu zelfs compleet is. Jan Visser van de graveerderij van de Van Vlissingen’s katoendrukkerij zag langzaam hoe de industrialisatie langzaam opkwam in de landbouw. Gereedschappen zoals de zeis, de wan en het hakselblok maakte plaats voor verschillende efficiëntere maai-, zaai- en bindmachines. Visser begon gelijk alle afgedankte werktuigen te verzamelen. Door verschillende boerderijen af te gaan, legde hij al snel een verzameling aan.

Het landbouwverleden

Bij een bezoek aan het Jan Visser Museum, vallen de landbouwwerktuigen dan ook gelijk op. Een complete collectie waarin verschillende werktuigen van boerenbedrijven van voor de mechanisatie te zien zijn. Van verschillende ploegen, zoals de keerploeg of de heide ploeg, tot de eg, die werd gebruikt voor het egaliseren en kruimeliger maken van de grond zodat het geschikt was voor het zaaien. Maar denk ook aan indirecte gereedschappen die door de boeren werden gebruikt. Zo zijn er zelfs gerestaureerde karren te zien, die werden gebruikt om spullen en maaigoed te vervoeren naar bijvoorbeeld de markt.

Het rijke landbouwverleden van het gebied om het museum heen, versterkt de collectie dan ook alleen maar. Werktuigen en geschiedenis worden op deze manier hier in elkaar verweven.

Het leven op het land

Er komt echter veel meer kijken bij het landbouwverleden in het Jan Visser Museum. Ervaar hoe de boeren door de jaren heen op het land woonde. Kom bijvoorbeeld te weten hoe je jezelf vroeger op het platteland aan brood moest voorzien. Van het telen van je eigen graan tot het bakken van je eigen brood. Rond 1900 bakte de meeste mensen zijn eigen brood in zijn eigen of de gemeenschappelijke bakoven.

Of leer alles over het maken van kaas en boter. Goederen die het merendeel van de boeren toen ook zelf moesten maken.

Ambachten

Door de jaren heen heeft het museum zich echter nog meer weten uit te breiden. Naast verschillende landbouwwerktuigen, zijn er namelijk nog veel meer ambachten te ontdekken. Aanschouw met eigen ogen hoe de smid, koperslager en timmerman aan de slag gingen om de beste gereedschappen en meubels te maken voor onder andere het leven op het platteland.

Dat zijn niet de enige ambachten die worden belicht. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij de schoenmaker en leer hoe schoenen vroeger werden gemaakt. Of ervaar hoe de slager er vroeger uitzag bij de slachter.

De brandweer

In de collectie van het Jan Visser Museum wordt extra aandacht besteed aan de brandweer van Helmond. De georganiseerde brandbestrijding kent een erg lange geschiedenis waarbij gebruik is gemaakt van veel verschillende voertuigen en gereedschappen.

Kijk raar op van de gele (ja, gele) brandweerauto. Een uniek exemplaar. Of aanschouw de Ford brandweerauto uit 1936. De eerste wagen die in Helmond bij de brandweer werd gebruikt.

Wil jij nu al meer over de collectie van het Jan Visser Museum te weten komen? Bekijk dan nu de mini-docu! Of bezoek hier de website.

Promo

Mini-docu

Jan Visser Museum

Maandag13:0017:00
Dinsdag Gesloten
Woensdag Gesloten
Vrijdag Gesloten
Zaterdag Gesloten

Kinderen (tot 12 jaar)€1.50
De openingstijden van het museum zijn seizoensgebonden. Voor de meest actuele informatie ga je naar de website van het museum.