De collectie van het Hannemahuis

Het Hannemahuis staat garant voor de rijke geschiedenis die Harlingen kent als havenstad. Het museum neemt je als het ware mee op een tijdreis door de kleine stad, die een rijke historie kent. Het voorste vertrek is ingericht naar de kunsthandel die, vader en zoon, Nicolaas en Henricus Bouwer in de stad hadden. Henricus vond in de late achttiende eeuw zijn weg vanuit Duitsland naar de Friese plaats. Naast werk van Nicolaas, die zelf ook schilderde, hadden de twee een mooie verzameling schilderijen. Deze bestond uit zeventiende eeuwse stillevens, stadsgezichten en portretten. Vader en zoon stierven beiden in 1820. In het vertrek is door middel van video-installaties, waarop acteurs te zien zijn, het reilen en zeilen binnen de kunsthandel nagebootst.

Ook is er een ruimte gewijd aan stadsgezichten van Harlingen met oude stadsgezichten, kaarten en plattegronden. Hier maak je een chronologische tijdreis door het veranderende aanzicht van de plaats. Een visualisatie waarin men goed terug kan zien hoe de stad groeide in de handel via het water en zichzelf steeds beter wist te beschermen door het bouwen van muren en een fort, genaamd ‘het Blokhuis’.

Werk in de omgeving

Het museum geeft een mooi beeld van de verschillende ambachten die Zilversmeden, klokkenmakers en aardewerkfabrikanten beoefenden. De laatstgenoemden zaten hier goed op hun plaats door de klei die in de omgeving gewonnen werd. De tegels daaruit voortvloeiend zijn te zien in het museum en vormen een magisch geheel, waarop verschillende oude kleurrijke tekeningen te zien zijn. Daarnaast kun je een kijkje nemen in de jeneverstokerij die door de familie Hannema werd gerund in de achttiende en negentiende eeuw.

Oorsprong

Het Hannemahuis ontleent zijn naam aan het stel Sjoerd Hannema en Liesbeth Scheltema die vanaf 1743 het statige pand betrokken. Tot 1964 is het huis bewoond geweest door de familie. De laatste telg, Leendert Jacobus, besloot om de woning om te toveren tot een museum.

Ben je nou benieuwd geworden naar het Hannemahuis en wil je zelf een kijkje gaan nemen? Bezoek dan hun website!

De collectie van het Hannemahuis

Hannemahuis