De collectie van het Dordrechts Museum

Op slechts 15 minuten loopafstand van het centraal station biedt het Dordrechts Museum een collectie met meer dan 6 eeuwen Nederlandse schilderkunst. De focus ligt vanzelfsprekend op Dordtse schilders uit de Gouden Eeuw. Denk aan namen zoals Aelbert en Jacob Cuyp, Ferdinand Bol en Samuel van Hoogstraten. Hiernaast worden er ook zes verschillende tentoonstelling per jaar georganiseerd. Er is dus altijd wat nieuws te beleven in het Dordrechts Museum!

Een van de oudste musea van Nederland

De oorsprong van het museum vindt zich in 1842 nadat er één schilderij werd geschonken. Een verzameling van Dordtse kunstliefhebbers besloot daarop tot het openen van het museum. Rond 1900 kreeg het museum een grote collectie van Ary Scheffer in bezit via zijn dochter. Hierdoor heeft het nog steeds de grootste Ary Scheffer collectie in de wereld.

Verbouwingen

Rond 2007 werd besloten om het museum voor een bedrag van ca. 25 miljoen uitgebreid te verbouwen en renoveren. Zo kreeg de aanwezige binnenplaats een make-over waardoor de tentoonstellingsruimte van het museum vergroot kon worden. Ook werd de entree van het gebouw verplaatst waardoor het veel makkelijker is om door het gebouw heen te lopen.

Kijk voor meer informatie ook op de website.

De collectie van het Dordrechts Museum

In het kort | GlassFever

In het kort | Can I get there by candle light?

Dordrechts Museum

Studenten (vanaf 19 jaar) | CJP€6.00