De collectie van Erfgoed Batavialand

Deze video’s zijn mede mogelijk gemaakt dankzij de bijdrage van de Provincie Flevoland.

Op 1 juli 2017 kwamen de Bataviawerf, een deel van Nieuw Land Erfgoedcentrum en het Maritiem Depot van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed samen om zo het nieuwe Batavialand te vormen. Hierdoor kunnen zij samen het verhaal over de Nederlandse geschiedenis van het leven als scheepsvaarder beter dan ooit vertellen.

De geschiedenis van Batavialand

Het begint allemaal in 1985, wanneer scheepsbouwmeester Willem Vos aan wal stapt in Lelystad. Zijn doel was namelijk het spiegelretourschip de Batavia te herbouwen. Een klus die als onmogelijk werd beschouwd. Maar het lukte de scheepsbouwmeester. In 1995 werd het schip ter water gezet en gedoopt door HM Koningin Beatrix. Langzaamaan ontwikkelde het schip zich als een toeristenattractie, waar mensen in grote aantallen op af komen.

Wat valt er te beleven?

In Batavialand reis je door een geschiedenis die zo’n 7000 jaar geleden begint. Je leert onder andere over de geschiedenis over het ontstaan, het verdwijnen en de terugkomst van het stukje land wat wij nu kennen als Flevoland. Bekijk hoe Nederlanders de kunst van scheepvaart door de eeuwen heen eigen maakten, waarmee zij niet alleen over de Nederlandse wateren voeren, maar ook de grote wereldzeeën. Kom aan boord van de Batavia en leer hier over het leven op zee, de gevaren van het water, de VOC en wat er aan boord werd gegeten.

Laat je meevoeren naar de 17e eeuw in de Noordoostpolderschuur. Hier worden verhalen verteld over de schepen die ooit over de Zuiderzee voeren. Of leer zelf dijken bouwen en sluizen te bedienen. Op een spelende manier leer je hoe een polder functioneert. Niet alleen op land en water is veel te beleven, ook ondergronds valt er veel te doen. Verander jezelf in een echte archeoloog en doe opgravingen met een metaaldetector.

In de werf is het museum sinds oktober 2016 druk bezig met het bouwen van een replica van een waterschip. Deze waren erg populair om mee te varen over de Zuiderzee. Batavialand heeft als doel om het schip in 2021 af te hebben en er vervolgens ook mee te gaan zeilen.

Kijk voor meer informatie ook op de website.

Promo

Mini-docu