De collectie van GRID Grafisch Museum Groningen

Bij GRID Grafisch Museum Groningen komt grafisch erfgoed op verscheidene manieren tot leven. Zo kun je tijdens een bezoek de wisselende tentoonstelling zien, de drukkerij en boekbinderij bekijken, of zelf aan de slag gaan in één van de verscheidene activiteiten en workshops voor kinderen en volwassenen.  Vrijwilligers geven graag tekst en uitleg over het heden en verleden van grafische kunst en druk- en bindtechnieken, of begeleiden je in één van de verscheidene activiteiten en workshops. Een bezoek aan GRID wordt daarmee een unieke ervaring waarbij niet alleen veel te zien is, maar ook te doen!

De verhalen van grafisch Groningen

Groningen is altijd de belangrijkste grafische stad in Noord-Nederland geweest. Rond 1900 waren de drukkerijen in de stad zelfs de grootste economische motor. In de provincie zaten talloze toeleveranciers, zoals fabrieken voor karton en papier, lettergieterijen, clichéfabrieken en boekbinderijen. Daarnaast waren er ook vele uitgeverijen en boekhandels, die hier tot ver in de twintigste eeuw een succesvol bestaan hadden. De afgelopen decennia is door de ontwikkeling van fotografische en digitale technieken het grafisch vak enorm veranderd. Groningse bedrijven zijn hierin meegegroeid en spelen nog steeds een belangrijke rol. Ook bloeit door opleidingen als Minerva en de Klassieke Academie grafische kunst nog steeds in Groningen.

Werkman

Het museum heeft sinds kort een nieuwe ruimte genaamd de Werkmans Bovenkamer. Hendrik Nicolaas Werkman experimenteerde destijds met rollers, drukinkt, sjablonen en letters waarmee hij zogenaamde ‘druksels’ maakte. Deze techniek, de ‘Werkmantechniek’ genaamd, wordt in het museum weer helemaal tot leven gebracht in deze ruimte. Daarnaast kan je de techniek zelf ervaren in de workshops die geven worden.

Workshop

Ook de allerkleinsten kunnen als echte kunstenaars een eigen kunstwerk komen drukken. In een stukje foam kan er met een lege pen een mooie tekening worden gedrukt. Net zoals met de Werkmantechniek, kan de tekening worden ingerold met verschillende kleuren drukinkt, naast of over elkaar, en worden afgedrukt met een echt proefpersje. Je maakt dus eigenlijk een stempel met een tekening erin die kan worden afgedrukt.

Mini-docu

Promo

GRID Grafisch Museum Groningen

Dinsdag Gesloten
Woensdag Gesloten
Donderdag Gesloten
Vrijdag Gesloten
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten
Het museum is vanaf 19 december 2022 tijdelijk gesloten. Het pand aan de Sint Jansstraat wordt verbouwd en krijgt mogelijk een nieuwe bestemming. Kijk voor de meest actuele informatie op de website van het museum.