MuseumTV geeft je de mogelijkheid oude tentoonstellingen terug te kijken, dankzij onze mini-docu’s in het archief. Zo kan je toch nog die ene tentoonstelling kijken die je misschien net gemist hebt. In Pareltjes uit het Archief vind je elke week twee video’s die de redactie speciaal voor jou heeft uitgekozen. Laat je enthousiasmeren door de trailers en bekijk de hele mini-docu op onze website. Ze zijn het kijken waard!

Death Valley | Museum Klok & Peel

Het Noord-Brabantse gebied De Peel is tijdens de Tweede Wereldoorlog het toneel geweest van ontploffingen, rook en angst. Duitse oorlogsvliegtuigen gooiden tijdens de oorlog bommen op het dunbevolkte gebied, wat zich schuilhield in de duisternis.

In de tentoonstelling ‘Death Valley’ van Museum Klok & Peel worden de waargebeurde verhalen verteld van de inwoners van het gebied. Nooit eerder hebben zij gedeeld wat zij in de oorlog allemaal meemaakten. Aan de hand van filmfragmenten, foto’s en voorwerpen zoals brokstukken van gecrashte vliegtuigen krijg je als bezoeker een goed inzicht van het leven van deze mensen. Hoe was de bezetting voor hen? En welk gevoel ontwaarde zich op het moment dat ze bevrijd werden van een oorlog die zich zowel op de grond als in de lucht afspeelde. Soms was er geen tijd om het huis te ontvluchten en was je genoodzaakt urenlang te schuilen in de schuilkelder. Een ooggetuige verteld met pijn en moeite over deze ervaring en hoe het is om in angst te wachten tot het allemaal voorbij is.

De tentoonstelling weergeeft verschillende video’s en interviews van overlevenden. Sinds december 2020 is de tentoonstelling afgelopen, maar in onze mini-docu zijn deze verhalen nog steeds te zien. Bekijk hieronder de trailer van de mini-docu of klik hier om direct naar de video te gaan.

De collectie van Museum van Papierknipkunst

Wat je wel nog steeds kan bekijken, is de vaste collectie van Museum van Papierknipkunst. Het museum exposeert een speciale collectie knipkunst wat nergens anders in Nederland te zien is.

Papierknipwerken werden in eerste instantie gemaakt van wit papier en dienden als versiering voor afbeeldingen of gordijnen. In de collectie vind je zowel van binnen- als buitenland verschillende werken met ieder hun eigen stijl. Papierknipkunst wordt gezien als een volkskunst waarin je de cultuur van een land kan terugzien. Na verloop van tijd werden de knipkunsten ook gemaakt van gekleurde vellen papier. Deze werden vroeger bevestigd op muren en houten balken aan het plafond om zo de woning te versieren. Door het gebruik van verschillende kleuren papier konden kunstenaars hun papierknipwerken nog specialer maken. Een goed voorbeeld van zo’n speciaal knipkunstwerk is een werk wat bestaat uit twee onderdelen. Dit is het topstuk van de collectie en is gemaakt in positief en negatief. Wanneer beide werken op elkaar worden gelegd vallen de knipwerken in elkaar. Hierdoor ontstaat er een compleet zwart vlak. De gedetailleerde tekeningen zijn verdwenen.

Om iedereen te inspireren ook creatief aan de slag te gaan met papierknipkunst kan je in het museum plaatsnemen aan de kniptafel. Hier kan je jouw eigen knipkunstwerk maken aan de hand van de originele manier van de knipkunst. Bekijk de trailer van de mini-docu hieronder of ga direct naar de website met de hele video.

Voor meer Pareltjes uit het archief kijk dan in uitgelicht bovenin het menu.