Allard Pierson Museum

Museumkaart | ICOM€5.00
Rembrandtkaart€5.00
VriendenLoterij VIP-KAART€5
De toegangsprijzen voor het Allard Pierson Museum kunnen wijzigen per tentoonstelling. Bekijk voor de meest actuele informatie hun eigen website. Tickets
star_border Niet te zien op MuseumTV

Allard Pierson Museum

Op 12 november 1934 werd het Allard Pierson Museum officieel opgericht onder leiding van Geerto Snijder en de Allard Pierson Stichting. Dit archeologische museum beheert en presenteert de verschillende erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

witregel

Alle dingen die jij moet weten over het Allard Pierson Museum

witregel

Een belangrijke erfgoedcollectie

Het museum heeft een indrukwekkende verzameling van ruim 17.500 voorwerpen. Hiermee behoort het Allard Pierson Museum tot een van de belangrijkste oudheidkundige musea in Nederland. Hun collectie bestaat onder meer uit Egyptische, Mesopotamische, Griekse, Etruskische en Romeinse oudheden. Vooral opvallend zijn de 300 gipsafgietsels van beeldhouwwerken uit de klassieke oudheid. Daarnaast beschikt het museum ook over diverse internationale verzamelingen op het gebied van archeologie, boekgeschiedenis, cartografie, grafische vormgeving, Joodse cultuurgeschiedenis en zoölogie. Hierdoor mag het museum zich tot een van de belangrijkste erfgoedcollecties in Europa rekenen.

De vooruitstrevendheid van Allard Pierson

Amsterdam, 8 april 1831: de geboortedag van Allard Pierson (1831 – 1896), een van de meest vooruitstrevende denkers uit de 19e eeuw. Hij is geboren in een welvarend gezin, waardoor hij de kans kreeg om zich breed te ontwikkelen. Hierdoor kreeg Pierson moderne opvattingen over onder andere het geloof. Hij zette zich af tegen alles in de Bijbel wat onverklaarbaar was. Na een periode als hoogleraar theologie aan de Universiteit van Heidelberg in Duitsland te hebben gewerkt, keerde hij terug naar zijn geboorteplaats. In 1877 werd hij hoogleraar in Kunstgeschiedenis, Aesthetica en Moderne Letteren aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam.

Belangstelling voor archeologie

Het was tijdens deze periode dat de modernist een grote belangstelling voor archeologie ontwikkelde. Al snel begon hij met het aanleggen van een verzameling gipsafgietsels van sculpturen uit de klassieke oudheid. Na het overlijden van Pierson richtte zijn zoon, de bankier Jan Lodewijk Pierson (1854-1944), de Allard Pierson Stichting op. Het vermogen van deze stichting werd voornamelijk gebruikt ter bevordering van de wetenschap, met bijzondere aandacht voor de oudheidkunde.

Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam

In 2019 onderging het archeologische museum een ingrijpende vernieuwing en ging het een samenwerking aan met de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam. Hierdoor kan het vernieuwde museum nu profiteren van de rijke erfgoedcollecties van de universiteit.

Jouw bezoek aan het Allard Pierson Museum

Wil je het museum zelf bezoeken? Bereid je bezoek dan goed voor met behulp van de praktische informatie op deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum.